Wpisz szukane pojęcie, a znajdziemy odpowiedź:

Zawieszenie działalności a składka zdrowotna Powrót

2024-08-22

Zawieszenie działalności gospodarczej to często stosowane rozwiązanie w sytuacjach, gdy przedsiębiorcy napotykają trudności. Mogą to być: brak popytu na ich produkty lub usługi czy też konieczność dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych.

Jednakże, pomimo zawieszenia działalności, przedsiębiorcy muszą pamiętać o różnych aspektach. W tym również o obowiązkach podatkowych i ubezpieczeniowych. Jednym z kluczowych zagadnień jest kwestia składek zdrowotnych – czy przedsiębiorca zawieszający działalność jest zwolniony z tego obowiązku. A może nadal musi regulować należności z tego tytułu?

W niniejszym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu bliżej. Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące związku między zawieszeniem działalności gospodarczej a opłacaniem składek zdrowotnych.

Zawiadomienie ZUS o zawieszeniu działalności

Proces zawieszenia działalności jest stosunkowo prosty i można go zrealizować poprzez złożenie odpowiedniego wniosku CEIDG-1. Po jego złożeniu urząd miasta przekazuje informację do ZUS. Nastepnie ZUS dokonuje wyrejestrowania płatnika składek oraz ubezpieczonych z systemu ubezpieczeń społecznych.

Ważne!

Gdy przedsiębiorca zawiesza działalność, nie musi już opłacać składek na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne.
W okresie zawieszenia nie jest również obowiązany składać dokumentów rozliczeniowych do ZUS.

W przypadku, gdy zawieszenie działalności wynika z konieczności sprawowania opieki nad dzieckiem, składki mogą być opłacane z budżetu państwa. Jednakże, aby skorzystać z tego przywileju, ubezpieczony musi dokonać stosownego zgłoszenia do ZUS. Należy pamiętać, że warunkiem objęcia ubezpieczeniem w okresie zawieszenia działalności jest prowadzenie jej przez co najmniej 6 miesięcy w czasie poprzedzającym zawieszenie.

Ważne!

Warto pamiętać, że możemy zawiesić działalność na okres określony lub nieokreślony, jednak nie krótszy niż 30 dni. Wyjątek stanowi zawieszenie działalności na cały luty, gdzie musi trwać minimum przez cały ten miesiąc (uwzględniając liczbę dni w danym roku). Jeśli jesteśmy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego, możemy zawiesić działalność na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Istotne jest również, że zawieszenie działalności możliwe jest tylko w sytuacji, gdy nie mamy zatrudnionych pracowników. Takich, którzy są zatrudnieni: na umowę o pracę, na zasadzie powołania, wyboru, mianowania lub na spółdzielczą umowę o pracę.

Przed zawieszeniem firmy konieczne jest rozwiązanie wszystkich umów o pracę. Umów zleceń lub umów o dzieło nie trzeba rozwiązywać. Zwolnionych pracowników należy wyrejestrować z ubezpieczeń w ciągu 7 dni od daty ustania stosunku pracy. Planując zwolnienia grupowe, należy poinformować o nich powiatowy urząd pracy. Trzeba również przedstawić przyczyny takich zwolnień.

Szukasz intuicyjnego programu księgowego do KPiR i Ryczałtu dla firmy lub biura rachunkowego? Poznaj program SKP® Formsoft zawierający niezwykle bogaty moduł płacowy. Możesz w nim wyliczyć wynagrodzenia i świadczenia na czas choroby lub wszelkich zasiłków, automatycznie zaksięgować wynagrodzenia. Mozesz także wystawiać deklaracje ZUS i eksportować je do programu Płatnik.
Poznaj wszystkie funkcje i pracuj 60 dni bez zobowiązań. Pobierz  BEZPŁATNIE program księgowy SKP® Formsoft >

Przychody i koszty uzyskane w okresie zawieszenia działalności

Co do zasady w okresie zawieszenia nie możemy osiągać przychodów z bieżącej działalności gospodarczej. Podczas zawieszenia mamy jednak możliwość pobierania należności i spłaty zobowiązań, które powstały przed zawieszeniem.

Możemy również sprzedawać środki trwałe i wyposażenie. A także osiągać przychody finansowe również z działalności prowadzonej przed zawieszeniem.

Dodatkowo możemy podejmować wszelkie konieczne działania do zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów. To oznacza, że w tym czasie możemy ponosić koszty. Chodzi o koszty, które są związane z naszą działalnością gospodarczą i wynikają z wcześniejszych umów.

Musimy pamiętać, że przychody i koszty z tego okresu należy wykazać także w osobnej pozycji PIT-B w zeznaniu rocznym. Dokonujemy tego w pozycjach 34 i 35. Ma to na celu umożliwienie ZUS-owi zweryfikowanie, czy nie zostały one uwzględnione w podstawie zdrowotnej.

Składka zdrowotna w okresie zawieszenia

Podczas zawieszenia działalności gospodarczej zarówno przychody, jak i koszty, nie są brane pod uwagę przy obliczaniu składki zdrowotnej. To oznacza, że jeśli planujemy zawiesić działalność i jednocześnie zamierzamy sprzedać środki trwałe, lepiej poczekać ze sprzedażą do czasu zawieszenia firmy. Dzięki temu unikniemy zwiększenia rocznej podstawy składki zdrowotnej o przychód ze sprzedaży.

Gdy zawieszamy działalność, nie musimy płacić składki zdrowotnej od przychodów ani kosztów generowanych w tym okresie. To ważna informacja, która może wpłynąć na decyzję dotyczącą zarządzania finansami w czasie zawieszenia działalności.

Co jeśli zawieszamy działalność w trakcie miesiąca?

Jeśli zawieszamy działalność w trakcie miesiąca musimy pamiętać, że składka zdrowotna nie podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu.

Oznacza to, że niezależnie od tego, czy działalność wykonywaliśmy przez cały miesiąc, czy tylko przez jego część, składkę zdrowotną należy opłacić od pełnej podstawy wymiaru. Innymi słowy, nie ma podziału składki zdrowotnej na dni. Czyli, tak jak to ma miejsce w przypadku składek na ubezpieczenia społeczne.

Tak więc, nawet jeśli zawieszasz działalność w trakcie miesiąca, składkę zdrowotną musisz opłacić tak, jakby działalność prowadzona była przez cały ten okres.

Składka zdrowotna po odwieszeniu działalności

Po odwieszeniu działalności gospodarczej podstawą do obliczenia składki zdrowotnej będzie dochód uzyskany w miesiącu poprzedzającym wznowienie działalności. I tak, jeśli zawieszenie miało miejsce w trakcie roku i wznowienie nastąpiło po jednym lub kilku miesiącach. Podstawę do obliczenia składki za pierwszy miesiąc po wznowieniu stanowi dochód z miesiąca przed zawieszeniem. Na przykład, jeśli zawieszenie miało miejsce w marcu, a wznowienie w maju, to jako podstawę do obliczenia składki za maj przyjmiemy dochód uzyskany w lutym.

Warto zaznaczyć, że przy obliczaniu miesięcznego dochodu nie uwzględniamy przychodów ani kosztów poniesionych w okresie zawieszenia działalności. Dochód stanowi różnicę między sumą przychodów a sumą kosztów od początku roku. Od tej kwoty odejmujemy dochód z poprzednich miesięcy, aby otrzymać podstawę do obliczenia składki zdrowotnej za dany miesiąc

Przykład:

Przyjmijmy, że firma X (opodatkowanie wg skali) zawiesiła działalność od 1 marca 2024 roku do 30 kwietnia 2024 roku:

  • Przychód za styczeń wyniósł 15 000 zł, a koszty uzyskania przychodu 5 000 zł,
  • Przychód za luty wyniósł 8 000, a koszty uzyskania przychodu 3 000 zł.
  • Składki na ubezpieczenia społeczne są zaliczone do kosztów uzyskania.

Aby ustalić podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne za maj 2024 roku jako dochód z poprzedniego miesiąca, wykonujemy następujące kroki:

  • Sumujemy przychody i odejmujemy koszty od początku roku:

15 000 + 8 000 – 5 000 – 3 000= 15 000

  • Odejmujemy dochód z poprzednich miesięcy (w tym przypadku tylko styczeń 2024):

15 000 zł – 10 000 zł = 5 000

Dochód stanowiący podstawę wymiaru składki za maj 2024 roku wynosi 5 000 zł, a składka zdrowotna (9% z 6 000 zł) wyniesie 450 zł.

Jeśli nie można ustalić dochodu z miesiąca poprzedniego, np. gdy zawieszenie miało miejsce przed danym rokiem kalendarzowym. W takiej sytuacji podstawą do obliczenia składki jest minimalne wynagrodzenie obowiązujące na początku roku składkowego.

Zawieszenie działalności a roczna składka zdrowotna

Roczna składka zdrowotna w okresie zawieszenia działalności jest dla nas ważnym aspektem rozliczeń. W przypadku opodatkowania według skali lub stawką podatku liniowego, podstawą do naliczenia składki zdrowotnej jest dochód osiągnięty w poprzednim miesiącu.

Jak już wspomnieliśmy, w okresie zawieszenia nie wyliczamy składek zdrowotnych. Oznacza to, że jeśli zawieszamy działalność na przykład w lipcu, to ostatnią składkę za czerwiec płacimy na podstawie dochodu z maja.

Jednakże, ostateczne rozliczenie składki zdrowotnej w ujęciu rocznym odbywa się w ZUS DRA za kwiecień następnego roku. Wtedy uwzględniamy wszystkie przychody i koszty z całego poprzedniego roku. Jeśli nie wznowimy działalności przed końcem okresu składkowego, możemy mieć niedopłatę składki. Musimy ją uregulować do 20 maja. Ta niedopłata wynika z braku miesięcznego wyliczenia składki zdrowotnej na podstawie dochodu z miesiąca przed zawieszeniem działalności.

Ważne

Warto pamiętać, że okres składkowy dla opodatkowania skalą podatkową lub podatkiem liniowym trwa od 1 lutego do 31 stycznia następnego roku. Dla opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych okres ten trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. Jeśli działalność była zawieszona przez cały okres składkowy, nie musimy składać rocznego rozliczenia składki zdrowotnej. Jednak jeśli działalność jest aktywna w kwietniu, to za ten miesiąc składamy tylko miesięczne rozliczenie ZUS DRA/RCA.

Podsumowanie

Zawieszenie działalności gospodarczej to decyzja, która może być pomocna w trudnych sytuacjach biznesowych. Kluczowym aspektem jest zrozumienie, że w czasie zawieszenia nie ma obowiązku opłacania składek zdrowotnych. Jednakże, warto pamiętać o procedurach zgłoszenia do ZUS oraz konsekwencjach finansowych w przypadku niedopłat składek.

Autor:
Agnieszka Fida
Specjalista ds. księgowości
Publikacja: 05.08.2024 r.

Pobierz bezpłatnie program księgowy SKP
Czy ten artykuł był pomocny?
00
Niniejsze materiały zawierają poglądy autorów i nie stanowią czynności doradztwa księgowego i podatkowego. Formsoft spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie ponosi odpowiedzialności za skutki decyzji podejmowanych na postawie informacji zawartych w materiałach publikowanych na naszej stronie. W tych kwestiach należy zasięgnąć informacji u doradcy podatkowego, w oddziale ZUS, bądź w Krajowej Informacji Podatkowej.
Powrót