Obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi…
Kontynuacja amortyzacji środków trwałych
Przy rozpoczęciu pracy w nowym roku należy dla środków trwałych, dla których nadal trwa amortyzacja, podać wartość faktycznie zrealizowanego umorzenia za lata ubiegłe.
Operacje na nowy rok związane z amortyzacją środków trwałych dostępne są w Kartoteki > Środki trwałe > Opcje.
Zamieszczone są tu opcje pozwalające na aktualizowanie amortyzacji środków trwałych w nowym roku.
Aktualizacja umorzenia
Rozpoczynając amortyzację w kolejnym roku należy dla środków, dla których nadal trwa amortyzacja, podać wartość faktycznie zrealizowanego umorzenia za lata ubiegłe.
Jeżeli amortyzację obliczamy planowo (zgodnie z obliczeniami programu, co do wysokości i ilości odpisów), można kwotę dotychczasowego umorzenia zwiększyć w programie automatycznie. W innym wypadku wartość tę wpiszemy samodzielnie, zgodnie ze stanem faktycznym.
Przy automatycznej aktualizacji umorzenia program do obecnie istniejącej kwoty umorzenia dodaje wartość odpisów, jakie były możliwe w ubiegłym roku.
Czynność automatycznej aktualizacji umorzenia możemy wykonać dla wybranych danych, co umożliwia opcja wyboru.
Możemy przeliczyć:
- Bieżącą pozycję – czyli tę, na którą właśnie wskazuje kursor w tabeli,
- Zaznaczone pozycje – czyli te, które w pierwszej kolumnie mają znaczek „V„,
- Wszystkie pozycje – czyli wszystkie pozycje widniejące na liście. Jeżeli wcześniej założyliśmy filtr, wówczas jako „wszystkie” rozumiane są tylko te, które spełniają warunek filtrujący.
Uwaga! Czynność automatycznej aktualizacji umorzenia należy wykonać TYLKO RAZ. W przeciwnym wypadku przy każdorazowym uruchomieniu tej funkcji, wartość umorzenia będzie ponownie zwiększana o sumę odpisów za rok ubiegły.
Zaleca się przed wykonaniem tej czynności sporządzenie kopii aktualnego stanu danych, aby na wypadek pomyłki móc przywrócić stan dotychczasowy (System > Kopie rezerwowe > Archiwizowanie).
Aktualizacja korekt rocznych
Dotyczy użytkowników, którzy mają nabycia związane z dostawami zwolnionymi oraz opodatkowanymi oraz środki trwałe, od których podatek naliczony VAT korygowany jest w latach.
Należy przejrzeć kartoteki wszystkich środków trwałych i określić, dla których z nich mają być liczone korekty podatku naliczonego VAT w bieżącym roku.
Należy też skorzystać z sąsiedniej opcji: Historia korekt rocznych. Informacje te będą potrzebne przy końcu roku, gdy będziemy ustalać kwoty korekt za rok bieżący.
Historia korekt rocznych
Dotyczy użytkowników, którzy mają nabycia związane z dostawami zwolnionymi oraz opodatkowanymi oraz środki trwałe, od których podatek naliczony VAT korygowany jest w latach.
Funkcję tę należy uruchomić, gdy zostaną zakończone księgowania zeszłego roku i ostatecznie zostaną ustalone kwoty korekt za rok ubiegły, które należy ująć w pierwszej deklaracji VAT bieżącego roku.
Wówczas można z programu ubiegłorocznego przenieść do bieżącego kwoty korekt dla każdego środka trwałego. Da to informację o ciągłości liczenia korekt oraz o ich łącznej kwocie.