W tym celu należy przejść do zakładki: Kartoteki > Środki trwałe > Edytuj > Korekty,…
Ewidencja Środków trwałych
Obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Prowadzą ją zarówno podatnicy rozliczający się na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów, jak i ryczałtowcy.
Środki trwałe ewidencja – kiedy?
Należy pamiętać, że środki trwałe należy wpisać do ewidencji w tym samym miesiącu, w którym zostały przekazane do używania. Jej prowadzenie warunkuje bowiem możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Poznaj program księgowy SKP® Firma, w którym poprowadzisz ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Więcej o module Środki trwałe i wyposażenie >
Czy istnieje wzór ewidencji środków trwałych?
Ewidencja środków trwałych nie ma określonego wzoru, musi natomiast zawierać co najmniej następujące informacje:
- liczbę porządkową,
- datę nabycia,
- datę przyjęcia do używania,
- określenie dokumentu stwierdzającego nabycie
- określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej,
- symbol Klasyfikacji Środków Trwałych,
- wartość początkową,
- stawkę amortyzacyjną,
- kwotę odpisu amortyzacyjnego za dany rok podatkowy i narastająco za okres dokonywania tych odpisów, w tym także, gdy składnik majątku był kiedykolwiek wprowadzony do ewidencji (wykazu), a następnie z niej wykreślony i ponownie wprowadzony,
- zaktualizowaną wartość początkową,
- zaktualizowaną kwotę odpisów amortyzacyjnych,
- wartość ulepszenia zwiększającą wartość początkową,
- datę likwidacji oraz jej przyczynę albo datę zbycia.
Dokumentem księgowym, którym wprowadzimy środek trwały do ewidencji jest dokument OT.
Wystawiamy go z datą wprowadzenia środka do użytkowania.
Powinien on m. im. zawierać:
- rodzaj dowodu wraz z nadanym numerem;
- dane wystawcy dokumentu
- nazwę, wartość początkową środka trwałego oraz jego charakterystykę (numer fabryczny, opis techniczny, symbol klasyfikacji rodzajowej – KŚT, numer inwentarzowy);
- datę wystawienia dowodu oraz datę przyjęcia środka trwałego do użytkowania.
Dokument ten ma za zadanie ustalić, w jakim terminie podatnik rozpoczął korzystanie z przyjętego do używania majątku.
Pozostaje tylko zaksięgować wyliczony odpis amortyzacyjny do kosztów uzyskania przychodu.
Przypominamy, iż od 01.01.2020r. nie możemy już księgować odpisu amortyzacyjnego – Dowodem Wewnętrznym. Nowe Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2019r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wprowadziło bowiem zamknięty katalog kategorii transakcji ,do których możliwe jest wystawienie tego rodzaju dowodu i amortyzacja nie została w nim wymienione. Dlatego też odpis księgujemy od tej pory Dokumentem Księgowym, np. PK – poleceniem księgowania.