Przypominamy, iż 27.09.2022 istnieje możliwość bezpłatnego przejścia z programu SAM® na program SKP®. Jak tego…
Zmiany w podatkach 2025 i ich wpływ na program SKP® Formsoft Powrót
Już z początkiem roku zaczęło obowiązywać szereg istotnych zmian w podatkach na 2025 – i to zarówno w przepisach, jak i w samym programie SKP® Formsoft.
Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się, o jakie zmiany w przepisach chodzi oraz czy Ciebie i Twoją firmę również one bezpośrednio dotyczą.
W roku 2024 ustawodawca podatkowy nie próżnował, czego pierwsze efekty odczuwamy już od 1 stycznia 2025. Zacznijmy zatem od nowości w przepisach. Z dniem 01.01.2025 r. wszedł w życie szumnie zapowiadany Kasowy PIT.
Zmiany w podatkach 2025 - Kasowy PIT
Ustawa z dnia 27-09-2024 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła do podatku dochodowego możliwość rozliczenia go metodą kasową. Kasową, czyli uzależnioną od zapłat, ważne staje się tu więc prowadzenie kontroli płatności, by dokumenty właściwie były ujmowane w księdze, czy też w ewidencji przychodu. Ale od poczatku, żeby móc z niej skorzystać należy spełnić kilka warunków.
Czy będziesz mógł skorzystać z Kasowego PIT?
Tak, jeżeli rozliczasz przychody i wydatki jedną z opcji rozliczania:
- podatkiem dochodowym wg skali podatkowej,
- podatkiem dochodowym wg stawki 19% (liniowo),
- podatkiem dochodowym wg stawki 5% (IP box),
- zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Dodatkowo muszą być spełnione łącznie następujące warunki:
- Twoje przychody z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej w roku poprzedzającym bezpośrednio rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 1 mln zł (nie ma tu proporcji naliczania),
- nie prowadzisz ksiąg rachunkowych.
Jeżeli dopiero rozpoczynasz działalność, wtedy ten warunek limitowy Cię nie obowiązuje i możesz od razu zgłosić chęć takiego rozliczenia. Nawet, jak w trakcie roku przekroczysz limit, nie będzie to oznaczało utraty prawa do tej metody w tym roku, jedynie w kolejnym już z niej nie skorzystasz.
Słowo samodzielnie, nie zostało tu użyte przypadkowo, bowiem z kasowego PIT nie skorzystasz jeżeli prowadzisz swoją działalność w formie spółek osobowych (cywilnej, jawnej i partnerskiej). Ale jeżeli łączysz te dwie formy, czyli posiadasz jednoosobową działalność gospodarczą i jesteś wspólnikiem spółki cywilnej, będziesz mógł z skorzystać z tej formy, ale tylko w zakresie samej działalności. Wiedź też, że w takim przypadku do ustalenia owego limitu kwotowego, nie bierzesz pod uwagę przychodów spółki, a wyłącznie twojej działalności .
Wiedz też, że aby rozliczać się metodą kasową nie możesz prowadzić ksiąg rachunkowych, przejście na tę formę powoduje automatyczne wykluczenie ich stosowania.
Kasowy PIT - spełniasz warunki, co dalej?
Spełniasz te warunki i jesteś zdecydowany na tę formę rozliczenia musisz jeszcze złożyć zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze metody kasowej. Pamiętaj możesz to zrobić do 20-lutego, jeżeli prowadziłeś działalność w dniu 01 stycznia, lub gdy w tym dniu miałeś ją zawieszoną i zamierzasz ją odwiesić w roku 2025 r.
Natomiast jeżeli dopiero rozpoczynasz działalność musisz złożyć to zawiadomienie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozpoczęcia działalności, jeżeli to rozpoczęcie nastąpi w okresie luty – listopad. A w przypadku, gdy to rozpoczęcie działalności nastąpi w grudniu – musisz złożyć owe zawiadomienie do końca roku podatkowego.
Pamiętaj też, że jeśli zdecydujesz się stosować metodę kasową, będziesz mógł z niej zrezygnować jedynie z początkiem kolejnego roku kalendarzowego, a datą graniczną będzie tu owy 20-ty lutego. W tym wypadku również należy pisemnie zawiadomić o swojej decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Raz złożone oświadczenie o tej formie zachowa moc na lata następne, aż do czasu rezygnacji z jej stosowania.
Program SKP® Formsoft - stosowanie metody kasowej
Jeżeli więc, spełniliśmy wszystkie powyższe obowiązki, można w programie SKP® Formsoft oznaczyć stosowanie tej metody. W tym celu należy zaznaczyć: „Stosuj metodę kasową rozliczenia”:
w punkcie Firma – Popraw:

lub Opcjach modułu Podatek – Sposób liczenia podatku, w przypadku Księgi podatkowej:

A w Ryczałcie w zakładce: Ewidencja przychodów > Opcje > Sposób liczenia podatku w tej Firmie:

Jest to pierwszy rok stosowania tej metody, w kolejnych latach konieczne będzie określenie roku stosowania wybranej metody, by program właściwie ujął dokument w księdze, czy ewidencji.
Przychody w Kasowym PIT
W metodzie kasowej za datę powstania przychodu uważa się dzień otrzymania zapłaty (w całości lub w części). Data powstania przychodu nie może być jednak późniejsza, niż dzień upływu dwóch lat licząc od daty wystawienia faktury albo dzień likwidacji działalności gospodarczej.
Należy mieć też na uwadze, że przychodem będą również otrzymane zaliczki, będą więc one ujmowane w dacie przedpłaty, czyli wcześniej niż w przypadku metody memoriałowej, gdzie liczył się moment wystawienia faktury końcowej.
Pamiętaj o wyjątkach!
Nie wszystkie jednak sprzedaże, będą rozliczane kasowo. Kasowo ujmiemy tylko transakcje, które:
- są udokumentowane fakturami wystawionymi po 01.01.2025 r.
Dowody wewnętrze, księgowe, noty – dalej ujmować będziemy w dacie ich wystawienia. - stroną transakcji jest inny przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Jako wyróżnik będzie dla programu prawidłowo wpisany numer identyfikacji podatkowej NIP. Dokument, którego kontrahent będzie miał pusty NIP lub będzie wpisane słowo „brak” będzie automatycznie traktowany memoriałowo. - nie będą wystawione na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4. Przy czym wielkość udziałów i praw w podmiocie powiązanym wynosi co najmniej 5%. Trzeba mieć tu na uwadze, iż jest to znacznie mniej niż wielkości wymienione w definicji znaczącego wpływu zawartej w ustawie o PIT, które wynoszą 25%. Dokumenty zaksięgowane na kontrahenta z oznaczeniem w jego kartotece „Kontrahent powiązany” automatycznie ujmowane będą jak dotychczas memoriałowo.
- nie dotyczą przychodów ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ujętych w ewidencji środków trwałych, oraz wartości niematerialnych i prawnych. Ale uwaga! Przychodem ze sprzedaży środków trwałych w rozumieniu PIT kasowego nie będą także przychody, gdy wartość zakupu sprzedawanego majątku nie przekracza kwoty 1500 zł.
- nie dotyczą przychodów wynikających z transakcji, której stroną jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium, lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Wszystkie te wyjątki będą traktowane memoriałowo.
Do oznaczenia tego typu sytuacji służy opcja dostępna w oknie księgowania: „Ujmij memoriałowo w księdze/w ewidencji”:


Opcję tę powinno się zaznaczyć także w sytuacji podmiotów mających NIP, a nie uznawanych za przedsiębiorców, np. spółki cywilne, wspólnoty mieszkaniowe, część podmiotów leczniczych, osoby prowadzące nierejestrowaną działalność gospodarczą.
Ewidencja faktur sprzedaży podlegających Kasowemu PIT
Przedsiębiorcy stosujący metodę kasową mają obowiązek prowadzić ewidencję faktur dokumentującą przychody rozliczane tą metodą za dany rok podatkowy. Elementami obowiązkowymi ewidencji są: data wystawienia faktury oraz jej numer, kwota należności z niej wynikająca i data jej uregulowania. Przedsiębiorstwo w spadku, nie zakłada nowej ewidencji, ale kontynuuje jej prowadzenie do końca roku podatkowego.
Ewidencja ta dostępna jest w programie w Dzienniku Zapisów, tam w Opcjach wybieramy Ewidencja sprzedaży do celów kasowego PIT. Tworzona jest automatycznie na podstawie wpisów. Widoczne są ty wyłącznie faktury, dla których podatek dochodowy zostanie rozliczony metodą kasową.
Ewidencja zawiera dane takie, jak:
- dane kontrahenta,
- numer faktury,
- data wystawienia,
- wartości brutto dokumentu,
- status w zakresie opłacenia faktury,
- kwotę pozostałą do wpłaty,
- dane o wpłatach do dokumentu: data , kwota i konto zapłatowe.

Wygenerowaną ewidencję można wydrukować lub pobrać w formie pliku .pdf. Sporządzona jest ona w ujęciu rocznym, bo tam mówi ustawa, ale jeżeli zaszłaby potrzeba wygenerowania zestawienia faktur wystawionych w danym miesiącu, można skorzystać z opcji:

Wydatki w kasowym PIT
Podatnik, który wybrał kasowy PIT, uznaje wydatki za koszty uzyskania przychodu dokonane w roku podatkowym, w którym zostało uregulowane zobowiązanie, nie wcześniej jednak niż w dacie poniesienia kosztu (czyli wystawienia faktury). Dotyczy to transakcji z przedsiębiorcami.
Kasowe rozliczenie kosztów nie dotyczy odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także niezamortyzowanej wartości ujmowanej jako koszt w momencie sprzedaży lub likwidacji środka trwałego. Memoriałowe ujęcie dotyczy więc także faktur dokumentujących sam zakup środków trwałych. Wszystkie wystawiane w programie dowody księgowe zaksięgowane z programu, np. z modułu Biuro, Środki Trwałe, Płace (lista płac) – z automatu otrzymają oznaczenie: „ujmij memoriałowo”.
Natomiast w odróżnieniu od przychodów, zakupy od podmiotów powiązanych będą już ujmowane kasowo.
W przypadku wydatków nie ma daty granicznej pozwalającej na ich rozliczenie, mimo braku zapłaty, jak to ma miejsce w przypadku przychodów. Natomiast będą one kosztami podatkowymi w ostatnim okresie rozliczeniowym przed likwidacją działalności gospodarczej albo zmianą formy opodatkowania. Nie ma tu również wyjątku dla faktur wystawionych przez kontrahenta powiązanego, takie również mogą być rozliczane kasowo.
Remanent a Kasowy PIT
Stosowanie kasowego PIT będzie miało swój wpływ także na sporządzony remanent, bowiem spis z natury, w którym ujmowane są te towary handlowe lub materiały, których zakup, w związku z brakiem zapłaty nie został zaliczony do kosztów, będzie trzeba pomniejszyć o wartość tych towarów lub materiałów.
Kasowy PIT a ulga za złe długi
W przypadku dokumentów rozliczanych metodą kasową, nie ma możliwości zastosowania ulgi za złe długi w stosunku do nie zapłaconych faktur. Jedyną możliwością będą należności nieuregulowane w terminie 2 lat od daty wystawienia i ujęte z tego tytułu w przychodzie podatkowym.
W takim przypadku podatnik będzie miał prawo zmniejszyć podstawę opodatkowania lub zwiększyć stratę w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym ustalił ten przychód albo przy ustaleniu zaliczki na podatek dochodowy od miesiąca, w którym ten przychód został ustalony.
Przykłady stosowania na przełomie roku
W przypadku wystawienia faktury:
- w roku stosowania metody kasowej i jej zapłaty w roku, w którym metoda kasowa nie jest stosowana – datę powstania przychody ustalamy w sposób właściwy dla metody kasowej,
- w roku, w którym metoda kasowa nie jest stosowana i jej zapłaty w roku stosowania metody kasowej – datę powstania przychodu ustalamy wg zasad obowiązujących w roku jej wystawienia (bez metody kasowej).

Kasowy PIT a zawieszenie działalności i składka zdrowotna
Co w sytuacji, gdy zgłosiliśmy się do kasowego PIT przez część roku, ale potem zawiesiliśmy prowadzenie swojej działalności i w tym okresie otrzymaliśmy zapłatę za fakturę, którą wystawiliśmy przed zawieszeniem?
W takiej sytuacji, pomimo zawieszenia musimy wykazać ten przychód w księdze/ ewidencji przychodu w okresie zawieszenia. Podobnie będziemy musieli postąpić w przypadku, gdy to my zapłacimy za wydatek w okresie zawieszenia. Takie przychody i koszty będziemy musieli też uwzględnić w podstawie składki zdrowotnej.
Natomiast pozostałe przychody i koszty dotyczące okresu zawieszenia, jak dotychczas nie będą brane w wyliczeniach składki zdrowotnej, bez względu czy zostały zapłacone, czy nie.
Rozliczenie zapłat
Warunkiem niezbędnym do poprawnego rozliczenia sprzedaży w zakresie podatku dochodowego rozliczonego kasowo jest prowadzenie kontroli zapłat. Chcesz wiedzieć jak ją prowadzić i rozliczać dokumenty w programie SKP® Formsoft? Zapoznaj się z poradą.
Dodawana wpłata nie może być też wcześniejsza niż data sprzedaży wskazana na dokumencie. Jeżeli więc otrzymaliśmy płatność zanim wystawiliśmy fakturę, w rozliczeniu jej należy wpisać datę zgodną z datą wystawienia.
Ujęcie faktur w Podatkowej księdze przychodów i rozchodów/Ewidencji przychodu
Faktury rozliczone metodą kasową widoczne są w KPiR dopiero po uzupełnieniu informacji o zapłacie, gdzie:
- Wartością przychodu – jest kwota netto dokonanej wpłaty wyliczana metodą „w stu”
- Nr dowodu księgowego – numeru dokumentu pierwotnego
- Datą powstania przychodu – data otrzymania zapłaty

W przypadku Użytkowników korzystających ze zwolnienia z VAT oraz wydatków, nie dających prawa do odliczenia VAT zaksięgowana zostanie zawsze pełna kwota dokonanej wpłaty.
Jeżeli na fakturze zastosowana została więcej niż jedna stawka ryczałtu lub użyto konto na dwie kolumny księgi, wpłata jest rozliczana proporcjonalnie do wartości przychodu w danej stawce/kolumny w wartości całości przychodu.
Np. mamy zaksięgowany dokument na stawkę 3% i 5,5% w jednym księgowaniu:


I otrzymaliśmy wpłatę na kwotę 400 zł

Do Ewidencji ryczałtu pozycja trafi w rozbiciu kwoty 139,37 zł i 185,83 zł

Wyliczenie kwot przychodu w poszczególnych stawkach dla wpłaty jest przeprowadzane następująco:
wpłata 400 zł
Udział wartości netto przychodu przy stawce 3% w wartości brutto faktury: 400/861
Kwota wpłaty przypadająca na przychód w stawce 3% = 400/861 * 400 zł = 185,83 zł
Udział wartości netto przychodu przy stawce 5,5% w wartości brutto faktury: 300/861
Kwota wpłaty przypadająca na przychód w stawce 5,5% = 300/861 * 400 zł = 139,37 zł
Omówiliśmy Kasowy PIT czas przejść do kolejnej zmiany w roku 2025, a mianowicie o zmianach w składce zdrowotnej osób prowadzących działalność gospodarczą .
Obniżenie składki zdrowotnej dla części firm
W 2025 roku wchodzi w życie pierwsza część zmian w opłacaniu składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. A są to:
- wyłączenie z podstawy oskładkowania przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą środków trwałych.
Jest to rozwiązanie dobrowolne, przedsiębiorcy sami będą mogli zdecydować, czy uwzględnienie przychodów ze sprzedaży środka trwałego, a tym samym i kosztów związanych z jego nabyciem w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów (niezamortyzowanej), w podstawie obliczenia składki zdrowotnej będzie dla nich bardziej korzystne. Jeżeli tak – będą mogli je uwzględnić. Jeżeli nie – nie będą musieli ujmować w podstawie oskładkowania przychodów ze sprzedaży środka trwałego.
- obniżenie minimalnej podstawy wyliczenia składki zdrowotnej.
Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych albo podatkiem liniowym opłacają składkę zdrowotną w wysokości 9 procent lub 4,9 procent dochodu. Z zastrzeżeniem jednak, że ich składka nie może być niższa niż 9 procent minimalnego wynagrodzenia za pracę. Tak było dotychczas i będzie nadal, ale od 2025 roku minimalna składka zdrowotna wynosić będzie 9 procent od 75 procent minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to obniżkę najniższej składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców o 25 procent. Minimalna składka zdrowotna będzie wynosić po zmianach 314,96 zł miesięcznie. Przedsiębiorcy najmniejszymi dochodami oraz ci, którzy ponoszą straty, zyskają miesięcznie 104,98 zł, dla reszty dalej po staremu.
Program SKP® Formsoft został dostosowany do zmian i składka za luty liczona od najniższej podstawy będzie naliczona już od zmniejszonej podstawy.
Wzrasta też limit odliczenia w 2025 r. składki zdrowotnej dla liniowców – wyniesie on 12 900 zł, co oznacza, że został podniesiony z sumy 11 600 zł, czyli o 1300 zł względem poprzedniego roku.
Ale, żeby nie było tak łatwo, w 2025 roku przedsiębiorcy zapłacą ….
Wyższe składki ZUS
Przedsiębiorca, który nie korzysta z ulg w opłacaniu składek, zobowiązany jest do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy, która nie może być niższa niż 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia.
W 2025 r. kwota ta wynosi 8673 zł. Oznacza to, że dla osób prowadzących działalność gospodarczą dla nich minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyniesie 5203,80 zł (60 proc. z 8673 zł), czyli o 173,64 zł więcej niż w ubiegłym roku. Składki na ubezpieczenie społeczne w nowej wysokości będziemy musieli zapłacić po raz pierwszy w lutym.
Dla tych, co zadeklarowali minimalną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne oraz Fundusz Pracy za okres styczeń-grudzień 2025 r., składki kształtować się będą następująco:
- 1 015,78 zł – na ubezpieczenie emerytalne (19,52%),
- 416,30 zł – na ubezpieczenie rentowe (8%),
- 127,49 zł – na ubezpieczenie chorobowe (2,45%),
- 86,90 zł – na ubezpieczenie wypadkowe (1,67%) – wysokość tej składki obowiązuje do 31 marca 2025 r.,
- 127,49 zł – na Fundusz Pracy (2,45%).
Łącznie daje to kwotę 1 773,96 zł (bez składki na ubezpieczenie zdrowotne).
Składki ZUS wyższe także dla korzystających z ulg
Podwyżki nie ominą też tych korzystających z ulg.
W przypadku preferencyjnej składki ZUS – oblicza je od podstawy, która nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia. W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł, co oznacza, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może być niższa niż 1399,80 zł. W związku z tym, składki na ubezpieczenia społeczne, w tym dobrowolne ubezpieczenie chorobowe (z wyłączeniem ubezpieczenia zdrowotnego), wyniosą 442,90 zł. Stanowi to wzrost o 34,74 zł w porównaniu do dotychczasowej kwoty.
Składki na ubezpieczenia społeczne w 2025 roku nie mogą być niższe od następujących kwot:
- 273,24 zł – na ubezpieczenie emerytalne (19,52%),
- 111,98 zł – na ubezpieczenie rentowe (8%),
- 34,30 zł – na ubezpieczenie chorobowe (2,45%),
- 23,38 zł – na ubezpieczenie wypadkowe (1,67%) – wysokość tej składki obowiązuje do 31 marca 2025 r.
Łącznie wynoszą one 442,90 zł (bez składki na ubezpieczenie zdrowotne).
Przedsiębiorcy korzystający z ulgi „mały ZUS plus”, opłacają składki na ubezpieczenia społeczne od wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu z poprzedniego roku kalendarzowego. Podstawa wymiaru tych składek nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia ani wyższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. W 2025 roku oznacza to, że podstawa wymiaru składek musi mieścić się w przedziale od 1399,80 zł do 5203,80 zł.
Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2025 roku wynosi 260 190 zł.
Co nowego dalej…
Zmiany w podatku od nieruchomości
1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany w podatku od nieruchomości. Dotyczą one zdefiniowania w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych takich pojęć, tj. budynek, budowla, obiekt budowlany, roboty budowlane, trwałe związanie obiektu z gruntem.
Do tej pory, aby rozstrzygnąć, kiedy mamy do czynienia z konkretnymi obiektami, trzeba było sprawdzić to w ustawie Prawo budowlane. Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie definicje obiektów, jakie będą nam potrzebne w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości będziemy szukać w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Należy mieć na uwadze, że jeżeli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą i uznamy, że wprowadzenie nowych definicji budynku lub budowli wpływa na sposób płacenia przez nas jako firmę podatku od nieruchomości, należy złożyć do właściwego urzędu gminy, do 14 stycznia 2025 roku, aktualizację informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1.
Znowelizowane przepisy doprecyzowują także zasady opodatkowania garaży i miejsc postojowych. Wcześniej, jeśli te w budynkach wielorodzinnych były wydzielone prawnie (oddzielna księga wieczysta), obejmowała je wyższa stawka niż w sytuacji, kiedy takiego wydzielenia nie było.
Od stycznia wszystkie pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych, niezajęte na działalność gospodarczą, będą opodatkowane jednakową stawką podatku. Dla części właścicieli oznacza to niemal 10-krotną obniżkę stawki za miejsce postojowe. Garaże wolnostojące nadal będą opodatkowane wyższą stawką.
Zwolnienie z VAT dla małych firm działających w UE (procedura SME)
Do tej pory było tak, że jeżeli chcieliśmy handlować na terenie UE, konieczne było dokonanie rejestracji na potrzeby podatku VAT w państwie, w którym będzie się dokonywać tej sprzedaży. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązują przepisy, które pozwalają małym przedsiębiorcom korzystać ze zwolnienia z VAT w różnych państwach Unii Europejskiej. Firmy, które mają siedzibę w innym państwie członkowskim UE, mogą uzyskać zwolnienie z VAT w Polsce, a polskie firmy, które prowadzą działalność w innych krajach członkowskich UE, będą mogły skorzystać ze zwolnienia na warunkach przewidzianych w tych krajach.
Ale, żeby korzystać z tego zwolnienia należy spełnić określone warunki:
- należy zarejestrować się do zwolnienia w państwie siedziby firmy
- roczny obrót we wszystkich krajach członkowskich UE nie może przekroczyć w poprzednim ani w bieżącym roku podatkowym 100 tys. euro
- sprzedaż w danym kraju nie przekroczy limitu zwolnienia podmiotowego z VAT, który obowiązuje w tym kraju (w Polsce to 200 tys. zł)
Jeżeli chcesz skorzystać z tego zwolnienia musisz złożyć zgłoszenie rejestracyjne do Drugiego US Warszawa-Śródmieście oraz składać kwartalne raporty o obrotach w każdym państwie członkowskim UE, w którym prowadzisz działalność – do właściwego dla nich urzędu skarbowego w Polsce. Więcej na temat tej procedury przeczytasz tutaj.
Procedura SME zostanie wprowadzona do programu w kolejnych wersjach.
Wyższy limit prowadzenia ksiąg rachunkowych
Od 1 stycznia 2025 roku wzrósł limit przychodów, po którego przekroczeniu przedsiębiorcy muszą prowadzić księgi rachunkowe. Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe, jeżeli osiągną przychody równe lub przekraczające 2,5 mln euro. Do końca 2024 roku limit ten wynosi 2 mln euro.
Do przeliczenia na złotówki stosujemy średni kurs euro z dnia 1 października 2024 roku, który w tym roku wyniósł 4,2846 zł. Limit wynosi obecnie 10 711 500 zł.
Co istotne, zmieniła się również „rachunkowa” definicja przychodów netto, które są brane pod uwagę przy obliczaniu tego limitu. Z kategorii przychodów netto usunięto m. in. przychody z operacji finansowych. Oznacza to, że już nie należy uwzględniać przychodów z operacji finansowych przy liczeniu kwoty przychodów netto w celu porównania ich z limitem 2 500 000 euro.
Nowe limity mają zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 roku.
Akcyza na wyroby tytoniowe
Od marca 2025 zaczną obowiązywać wyższe stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych i tak:
- Stawka akcyzy na papierosy wzrośnie o 25 procent do 345 zł/1000 szt.
- Stawka akcyzy na tytoń do palenia wzrośnie o 38 procent do 260,14 zł/kg
- Stawka akcyzy na cygara i cygaretki wzrośnie o 25 procent do 655 zł/kg
- Stawka akcyzy na wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) wzrośnie o 50 procent do 565,52 zł/kg
- Stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wzrośnie o 75 procent do 0,96 zł/ml.
Nowa ulga na żołnierza w PIT
W 2025 roku w polskim systemie podatkowym wchodzi w życie nowa ulga podatkowa dla firm z tytułu zatrudniania żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej oraz żołnierzy aktywnej rezerwy. Pracodawca w będzie mógł odliczyć od podstawy do opodatkowania kwotę od 12 do 24 tys. zł w zależności od czasu pełnienia służby wojskowej przez pracownika:
- 12 000 zł, jeżeli zatrudniony żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy pełni co najmniej 1 rok nieprzerwanie terytorialną służbę wojskową lub służbę w aktywnej rezerwie;
- 15 000 zł, jeżeli zatrudniony żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy pełni co najmniej 2 lata nieprzerwanie terytorialną służbę wojskową lub służbę w aktywnej rezerwie;
- 18 000 zł, jeżeli zatrudniony żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy pełni co najmniej 3 lata nieprzerwanie terytorialną służbę wojskową lub służbę w aktywnej rezerwie;
- 21 000 zł, jeżeli zatrudniony żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy pełni co najmniej 4 lata nieprzerwanie terytorialną służbę wojskową lub służbę w aktywnej rezerwie;
- 24 000 zł, jeżeli zatrudniony żołnierz terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy pełni co najmniej 5 lat nieprzerwanie terytorialną służbę wojskową lub służbę w aktywnej rezerwie.
Zasady ulgi na żołnierza w PIT
Wymienione kwoty przysługują na każdego zatrudnionego w ramach stosunku pracy żołnierza obrony terytorialnej lub w aktywnej rezerwie niebędącego udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz na rzecz którego podatnik ponosi miesięczne wydatki w kwocie stanowiącej wysokość co najmniej minimalnego wynagrodzenia.
Dodatkowo podatnik będący mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą będzie mógł podwyższać wskazane w ustawie kwoty o współczynnik 1,5. Również pozostali przedsiębiorcy będą mogli podwyższyć ten współczynnik, ale już do wielkości 1,2 – jeżeli przez cały rok podatkowy zatrudnia w ramach stosunku pracy co najmniej pięciu pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty.
Zgodnie z przepisami, w przypadku, gdy żołnierz WOT lub aktywnej rezerwy był zatrudniony w ramach stosunku pracy przez niepełny rok podatkowy, prawo do odliczenia przysługuje w wysokości 1/12 podstawowej kwoty ulgi za każdy pełny miesiąc kalendarzowy tego zatrudnienia.
Z preferencji skorzystają zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą rozliczające się według skali podatkowej i podatkiem liniowym, jak i firmy (osoby prawne) płacące CIT. Po raz pierwszy ulgę będzie można zastosować w rozliczeniu rocznym za 2025 rok. Będzie trzeba podać w nim :
- numer PESEL żołnierzy terytorialnej służby wojskowej lub aktywnej rezerwy,
- liczbę miesięcy i lat nieprzerwanej służby w terytorialnej służbie wojskowej,
- informację, czy przedsiębiorca odliczający ulgę jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub czy zatrudnia co najmniej 5 pracowników.
Dodatkowo na żądanie organów podatkowych przedsiębiorca będzie miał obowiązek przedstawić odpowiednie zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia.
Nowością w zakresie zatrudnienia żołnierzy WOT jest również zniesienie obowiązku wypłaty przez pracodawcę odprawy osobom zatrudnionym powołanym do pełnienia terytorialnej służby wojskowe. Odprawę zastąpiło świadczenie początkowe w kwocie 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Otrzymają je nie tylko pracownicy, ale również osoby prowadzące działalność gospodarczą, pracujące na umowach cywilnoprawnych, studenci i uczniowie.
Przyjrzyjmy się teraz zmianom dotyczącym kadr i płac.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia
Pisaliśmy o nim już wyżej w przypadku składek ZUS właściciela, ale ma ono przede wszystkim znaczenie dla pracowników. Minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia 2025 r. wynosi 4666 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa to 30,50 zł brutto. W porównaniu do obowiązującej w 2024 r. płacy minimalnej wzrost wyniesie 366 zł. Natomiast stawka godzinowa wzrośnie o 2,40 zł.
W związku ze zmianą minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. zmienią się też stawki, świadczenia, dodatki i inne należności, tj,: dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej:
- Styczeń 2025 – 5,55 zł
- Luty 2025 – 5,83 zł
- Marzec 2025 – 5,55 zł
- Kwiecień 2025 – 5,55 zł
- Maj 2025 – 5,83 zł
- Czerwiec 2025 – 5,83 zł
- Lipiec 2025 – 5,07 zł
- Sierpień 2025 – 5,83 zł
- Wrzesień 2025 – 5,30 zł
- Październik 2025 – 5,07 zł
- Listopad 2025 – 6,48 zł
- Grudzień 2025 – 5,55 zł
- Maksymalna wysokość odprawy pieniężnej z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracownika – wynosić będzie od 1 stycznia 2025 do 31 grudnia 2025 – 69 990 zł
- Wynagrodzenie za postój: wynosić będzie więc nie mniej niż 666 zł w okresie styczeń – grudzień 2025.
- Minimalne odszkodowanie za naruszenie zasady równego traktowania – odszkodowanie nie może być niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
- Minimalna podstawa wymiaru zasiłku chorobowego z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy – jej wysokość to: styczeń – grudzień 2025 4.026,29 zł
- Minimalne wynagrodzenie pracownika, który ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie ma obowiązku wykonywania pracy;
- Kwoty wolne od potrąceń;
- Maksymalna wysokość miesięcznego świadczenia pieniężnego podczas odbywania praktyki absolwenckiej – nie może przekraczać 2-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że świadczenie podczas odbywania praktyki absolwenckiej w okresie od stycznia do grudnia 2025 roku wyniesie 9.332 zł miesięcznie.
- Minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym.
24 grudnia - nowy dzień wolny od pracy
24 grudnia, a więc Wigilia Bożego Narodzenia, będzie od 2025 roku nowym dniem wolnym od pracy.
Uzupełniający urlop macierzyński
Obowiązuje nowe uprawnienie związane z rodzicielstwem – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu.
Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego wynosi odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni w zależności od: masy urodzeniowej dziecka, tygodnia, w którym urodziło się dziecko i długości jego hospitalizacji. Oznacza to, że uzupełniający urlop macierzyński będzie ulegał wydłużeniu o dodatkowy tydzień wprost proporcjonalnie do każdego kolejnego tygodnia pobytu dziecka w szpitalu aż do upływu 15 tygodni od momentu porodu.
Uzupełniający urlop macierzyński będzie mógł być wykorzystany w jednej części, bezpośrednio po urlopie macierzyńskim. Urlop ten będzie udzielany na pisemny wniosek, co oznacza, że to rodzice sami zdecydują, czy chcą z niego skorzystać. Będzie obejmował również rodziców przysposabiających dziecko i rodziny zastępcze. Zasiłek macierzyński za okres dodatkowego urlopu będzie wynosił 100% podstawy wymiaru.
Jawność wynagrodzeń
Pracodawcy będą zobowiązani do umieszczania w ogłoszeniach o pracę “widełek wynagrodzenia”. Ponadto, na żądanie pracownika, firma będzie musiała podać informacje o średnich wynagrodzeniach w podziale na płeć. Te zmiany mają na celu ograniczenie dyskryminacji płacowej i zwiększenie przejrzystości w miejscu pracy.
E-Doręczenia
1 stycznia 2025 weszła w życie nowa usługa, która umożliwia wymianę korespondencji pomiędzy organami administracji podatkowej a przedsiębiorcami i obywatelami. Umożliwia wysyłanie elektronicznych odpowiedników listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Aby z niego korzystać, wystarczy złożyć wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń, a następnie aktywować skrzynkę. Wdrażanie tej usługi będzie jednak wprowadzane etapami. W tym roku obowiązek wdrożenia e-Doręczeń obejmuje organy administracji rządowej ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza).
Do października 2029 r. z systemu będą korzystać także jednostki samorządu terytorialnego. Obowiązek ten obejmie także przedsiębiorców, termin na wdrożenie e-Doręczeń, uzależnione tu zostały od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
- firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
- firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku,
- firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do eDoręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Więcej informacji na temat systemu e-doręczeń przeczytasz tutaj.
Na koniec jeszcze zmiana nie wynikająca z nowych przepisów, bo obowiązuje już od dawna, a nowość w programie SKP® Formsoft, która zautomatyzuje proces rozliczania różnic kursowych.
Rozliczenie i księgowanie różnic kursowych w programie SKP® Formsoft
Różnice kursowe powstają w sytuacji, gdy zarówno faktura, jak i zapłata do niej są w walucie obcej, przy czym termin każdej z tych operacji musi być różny. Co oznacza, że jeżeli dokument został rozliczony w dacie wykonania/otrzymania tego dokumentu różnice kursowe nie wystąpią.
Ważne!
Wyliczanie różnic kursowych nie obejmuje faktur VAT marża.
Na podstawie rozliczenia faktury program SKP® Formsoft automatycznie wyliczy nam różnice kursowe. Trzeba mieć jednak na uwadze, że przy wyliczaniu różnic kursowych nie uwzględnia się różnic od podatku VAT. Do tej operacji potrzebne będzie jeszcze wcześniej oznaczenie chęci prowadzenie takowych.
W tym celu w Opcjach > Opcjach księgowania zaznaczamy: „Prowadź rozliczenie różnic kursowych”:

Następnie wybieramy Opcje, by określić preferencje względem naszych księgowań:

Określamy tu, czy dokumenty księgowe dot. różnic kursowych mają mieć systemowo wybraną datę wystawienia jako bieżącą lub z daty zapłaty, podobnie miesiąc księgowy.
Dokonujemy wyboru konta, na które będą księgowane różnice. W przypadku dodatnich różnic – do wyboru mamy konto powiązane z 8 kolumną księgi, natomiast dla ujemnych wybieramy jedno z kont związanych z 14 kolumną.
Różnice kursowe będziemy mogli księgować:
- Zbiorczo, jednym księgowaniem – wtedy w masowym księgowaniu po wybraniu Księguj sumowane będą wszystkie dodatnie i księgowane jedną kwotą i osobno wszystkie ujemne różnice kursowe,
- Każdy dokument osobno – po wybraniu, każda różnica księgowana będzie na osobnym oknie. Jak opcja ta zostanie wybrana aktywne będzie do zaznaczenia dodatkowa opcja „Bez potwierdzenia” – nie pojawią się wówczas okna księgowania, a i tak do Księgowania trafiają poszczególne zapisy.
Jeżeli zaznaczymy w Opcjach to prowadzenie różnic, wówczas na oknie edycji dokumentu pojawi się znacznik: Faktura walutowa. Po jego zaznaczeniu pojawi się dodatkowa zakładka: Dane do różnic kursowych.

W zakładce tej uzupełnimy informacje o walucie dokumentu:

i wpiszemy kwotę netto dokumentu w wybranej walucie:

Dane te będą automatycznie uzupełnione jeżeli wystawiliśmy w Fakturowaniu fakturę w walucie obcej:

Więcej na temat, jak wystawić fakturę w walucie obecnej przeczytasz w tej poradzie.
Do księgowania trafi automatycznie:

Wybrana tu waluta pojawi się jako dodatkowa kolumna Kwota w walucie na oknie rozliczeń:

Rozliczenie w walucie dostępne jest także z okna księgowania lub z Kartotek – Obroty kontrahenta – Kartoteka – Rozlicz.
W kolejnych wersjach program planowane jest wprowadzenie opcji przeliczania w Rozlicz kwoty w walucie na złotówki z pobieraniem kursu NPB.
Po dodaniu takiego rozliczenia, wyliczenie różnic następuje automatycznie:

i trafiają one do moduły Różnice kursowe dostępnego w Dzienniku Zapisów – Opcje:

W oknie rozliczenia dokumentu musi być wypełniona kolumna „Waluta obca”, aby dana pozycja była wzięta do wyliczeń Różnic kursowych. Jeśli pozostanie pusta, po zatwierdzeniu pojawi się komunikat:

W momencie rozliczania rozrachunków powstających z dokumentów VAT obliczone są podatkowe różnice kursowe stanowiące część proporcjonalną do udziału kwoty netto w kwocie brutto dokumentu. W tym momencie są one zarejestrowane w ewidencji różnic kursowych i nie są jeszcze zaksięgowane.
W oknie Różnic kursowych dokonywać będziemy ich księgowania:

Na górnym gridzie, gdzie dostępny mamy szybki filtr na:
- Datę wykonania/otrzymania, a tam miesiąc lub zakres dat od ..do; na
- Datę rozliczenia, gdzie do wyboru mamy miesiąc, czy też zakres dat od ..do,
- Kontrahenta,
- Rodzaj: przychód/koszt
- Różnice: Dodatnie/ujemne
- Status: Puste/zaksięgowane
Tabela wyliczenia różnic kursowych składa się z takich kolumn, jak:
V – pole do zaznaczenia wybranych dokumentów
Kontrahent – kontrahent z dokumentu źródłowego
Dokument – numer faktury z dokumentu źródłowego
Data wykonania/ otrzymania – dla dokumentów przychodowych data wykonania / dla dokumentów kosztowych data otrzymania z dokumentu źródłowego
Data rozliczenia – data zapłaty z Rozlicz
Waluta – waluty dokumentu z dokumentu źródłowego z zakładki Dane do różnic kursowych
Kwota w walucie – kwota całego dokumentu w wybranej walucie obcej
Kurs dokumentu – to kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego datę wykonania/ otrzymania
Kwota dokumentu w PLN – jeżeli rozliczenie w walucie jest równe kwocie dokumentu w walucie – to będzie to kwota z dokumentu w walucie pomnożona przez kurs. Natomiast jeżeli rozliczenie nie stanowi pełnej kwoty (Kwota dokumentu w walucie > kwota zapłaty w walucie, to ustalana jest proporcja kwoty zapłaty w kwocie dokumentu w walucie, następnie kwota dokumentu mnożona jest przez proporcję. Wyliczona wartość zaokrąglana jest do 2 miejsc po przecinku.
Kurs rozliczenia – pobierany jest kurs średni NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zapłaty
Kwota rozliczenia w PLN – kwota zapłaty w walucie pomnożona przez kurs dla danego rozliczenia.
Różnica kursowa – liczona jako różnica kwoty dokumentu i kwoty rozliczenia.
Różnica ta może być dodatnią lub ujemną:
Dla dokumentu sprzedaży:
- dodatnie – gdy kwota dokumentu jest niższa niż kwota rozliczenia,
Rozliczenia różnice kursowe stanowi wówczas pozostały przychody firmy, księgowane odbywa się na 8 kol. księgi na konto wybrane w Opcjach
- ujemne – Kwota dokumentu jest wyższa niż kwota rozliczenia, wówczas różnice kursowe stanowią koszty uzyskania przychodu firmy, księgowane na 13 kol. Księgi – wybrane w Opcjach konta
Dla dokumentu zakupu:
- dodatnie – gdy kwota dokumentu jest wyższa niż kwota rozliczenia,
wówczas różnice kursowe stanowią pozostały przychody firmy i księgowane są na 8 kol. Księgi – wybrane w Opcjach konto - ujemny – gdy kwota dokumentu jest niższa niż kwota zapłaty,
różnice kursowe stanowią koszty uzyskania przychodu firmy i księgowane na 13 kol. Księgi – wybrane w Opcjach konta.
W przypadku ryczałtu różnice kursowe od sprzedaży mogą być:
- dodatnie – jeśli otrzymana zapłata jest wyższa aniżeli kwota na fakturze, wówczas różnice kursowe zwiększą przychód;
lub - ujemne – jeśli otrzymana zapłata jest niższa aniżeli kwota na fakturze, wówczas różnice kursowe pomniejszą przychód
W zależności od rodzaju powstałych różnic kursowych wygenerowany DK będzie na plus (dodatnie różnice kursowe) lub na minus (ujemne różnice kursowe).

Rodzaj – Przychód – dla firm KPiR: kolumna księgi dokumentu źródłowego 7,8 /dla firm ryczałtowych określona stawka ryczałtowa lub
Koszt – kolumna księgi dokumentu źródłowego 10, 11, 13 – tylko dla firm KPiR.
Status – zaksięgowane – status nadawany po wybraniu Księguj.
Nr DK – numer dowodu księgowego utworzonego i zaksięgowanego, pobierany z Archiwum DK dla danego nr faktury i kwoty różnicy kursowej.
Dany wpis możemy za edytować wybierając: Edytuj na dolnym pasku, jednakże z uwagi na wyliczone wartości przez program zmianie może podlegać jedynie status: Zaksięgowane lub nie (oznaczona pozycja) i numer dokumentu księgowego w polu DK nr.

Wybraną pozycję możemy też usunąć, poprzez jej Skreślenie, a następnie w opcjach: Usunięcie skreślonych pozycji:

Usunąć można wyłącznie wpisy ze statusem: puste (niezaksięgowane).
Jeżeli po dokonaniu rozliczenia i automatycznemu wyliczeniu różnic uznany, iż wprowadziliśmy błędną kwotę rozliczenia – wybraną pozycje należy tu najpierw usunąć. Następnie w Rozlicz – usuwamy błędy wpis, akceptujemy zmiany, ponownie wchodzimy do okna rozliczenia i wprowadzamy właściwe rozliczenie. Różnica wyliczy się wówczas od nowa.
Jeżeli mamy już wyliczone różnice, przystępujemy do ich księgowania. Do wyboru mamy tu możliwość pojedynczego księgowania na wpisie, na którym obecnie stoimy:


Księguj masowo – to opcja księgowania większej grupy dokumentów na raz.
Jeżeli w Opcjach Księgowania – Opcje różnic kursowych wybrano:
- Zbiorczo, jednym księgowaniem – sumowane są wszystkie dodatnie i osobno wszystkie ujemne różnice kursowe, bez względu na rodzaj przychód/koszt i tworzony jest jeden zbiorczy wpis.
- Każdy dokument osobno – każdy dokument księgowany jest osobno, ale bez konieczności potwierdzenia, jeżeli uprzednio w wybrano w opcjach Bez potwierdzenia.
W oknie księgowania zostanie wskazane wybrane w Opcjach księgowania różnic kursowych konto właściwe dla dodatnich i ujemnych różnic. Wybieramy kontrahenta, np. nasza firmę lub zakładamy fikcyjnego, np. Różnice kursowe. Nr dokumentu – podpowie się sam jako kolejny, z możliwością zamiany.
Miesiąc księgowy/Data wystawienia – zgodnie z ustawieniami w Opcjach Księgowania – Opcje różnic kursowych: albo bieżąca, albo z daty zapłaty.
Opis zdarzenia gospodarczego – wprowadzamy różnice kursowe.
Kwota – kwota wyliczonej różnicy kursowej (osobno dodatniej/osobno ujemnej) z pojedynczego dokumentu, albo zbiorcza (suma wszystkich różnic kursowych dodatnich osobno ujemnych) wszystkich zaznaczonych pozycji. W przypadku księgowania różnic kursowych, kwota do księgowania jest określana osobno dla każdego dokumentu. Można również sumować różnice: dodatnie i ujemne oddzielnie, dla wszystkich zaznaczonych transakcji. W ten sposób kwoty dodatnie są agregowane i prezentowane jako jedna suma, podobnie postępuje się z kwotami ujemnymi.
Uwagi – nr faktury źródłowej, jeżeli wybrano w Opcjach księgowania Każdy dokument osobno, jeżeli zbiorczo – pole puste.
Dla firm ryczałtowych ujemne różnice księgowane na wybrane konto sprzedażowe ze znakiem minus.
Wszystkie utworzone dokumenty księgowe, niekoniecznie wydrukowane, trafiają nam do Archiwum DK różnic:

Tam możemy wyfiltrować dokumentu używając filtra na: Datę wystawienia, gdzie do wyboru mamy konkretny miesiąc lub zakres dat od do lub Rodzaj – przychód/koszt.
Możemy wydrukować listę dokumentów wybierając: Wydruk.

lub same dokumenty księgowe – Wydruk DK do zaznaczonych lub konkretnej pozycji:

Jeżeli dokument księgowy sporządzony będzie pojedynczo, wówczas na nim umieszczona będzie szczegółowa informacja o dokumencie, do którego zostało utworzone wyliczenie różnic:

Przy zbiorczym księgowaniu na wydruku nie będzie tej informacji.
Aby łatwiej było dokonywać księgowań tylko wpisów dotyczących niezaksięgowanych pozycji, należy przed przystąpieniem do księgowania, założyć filtr na górnym gridzie na: Status – puste.

Wszystkie zaksięgowane tu dokumenty trafią do zakładki: Księgowanie.
Autor:
Ewelina Mandziuk
Specjalista ds.finansów
Publikacja: 14.01.2025 r.
Powiązane artykuły i video
- Jak przebiega zmiana SAM® na SKP®?
- Jak przenieść SKP® na inny komputer
Aby przenieść SKP® na inny komputer należy utworzyć najpierw wersję instalacyjną programu, w tym celu…
- Jak przygotować system SKP® do zmiany roku?
Szczegółowe informacje na temat przeprowadzenia w programie funkcji Nowy Rok znajdują się w Akademii SKP®.…
- Jak wyeksportować faktury z SKP24 Connect do “stacjonarnego” SKP®?
Aby wyeksportować faktury wystawione w SKP24 Connect do stacjonarnego programu SKP®, proszę wejść do zakładki:…
- SKP® a zmiany w drukach rozliczeniowych ZUS
Szanowni Użytkownicy, w dniu 09.02.2022 roku planowana jest publikacja aktualizacji SKP®, w której udostępnimy…
- Do czego służy dodatek Wymiana danych (wersja SKP® Biuro)?
Wymiana danych to dodatek do programu SKP®, dzięki któremu w prosty sposób można wymieniać wskazaną…
- Jak w SKP® zaksięgować zakupiony do firmy środek trwały - FILM
To kolejny odcinek instruktażowy z cyklu #AKADEMIASKP® stworzonego specjalnie dla użytkowników programów do małej księgowości:…
- Jak przenieść licencję programu SKP® - Super Księga Podatkowa na nowego Użytkownika?
Jeżeli posiadasz program SKP® - Super Księga Podatkowa i zmieniłeś profil działalności, zlikwidowałeś działalność lub…
- Do czego służy dodatek Wymiana danych (wersja SKP® Firma)?
Wymiana danych to dodatek do programu SKP®, dzięki któremu przekażesz do drugiej kopii tego programu…
- Jak przejść z programu SAM® na program SKP® ?
Użytkownicy posługujący się programem SAM® mają możliwość bezkolizyjnego przejścia na program SKP®, pozostawiając przy tym…