Wpisz szukane pojęcie, a znajdziemy odpowiedź:

Czym różni się zapis próbny od zaksięgowanego oraz jakie są możliwości jego poprawiania? Powrót

Aby rozpoznać, czy dany dokument znajdujący się na liście w dzienniku zapisów jest wprowadzony na stałe, czy też poprzez zapis próbny próbny, proszę zwrócić uwagę na kolor nazwy danego dokumentu:

  • zapisy próbne są oznaczone niebieską czcionką,
  • natomiast dokumenty zaksięgowane przez przycisk “Księguj” mają czarną czcionkę.

Natomiast najważniejsza różnica między zapisem próbnym a dokumentem zaksięgowanym przez przycisk “Księguj” polega na tym, iż dokumenty wprowadzone zapisem próbnym można w każdym momencie wycofać, natomiast przycisk “Księguj” powoduje stały zapis danego dokumentu, którego nie można już edytować ani usunąć.

Sytuacja wygląda natomiast inaczej w przypadku zakupionego dodatku: Klucz serwisowy, ponieważ pozwala on na wprowadzenie bezśladowych poprawek oraz usunięcie każdego dokumentu. Klucz serwisowy można zamówić w dowolnym momencie bezpośrednio w programie, w formularzu znajdującym się w Centrum Serwisowym lub skontaktować się w tej sprawie z BOK.

Dokumenty wprowadzone zapisem próbnym można wycofać przechodząc na zakładkę: Księgi > Dziennik zapisów > Opcje > Wycofaj próbne zapisy i następnie je poprawić w zakładce: Księgi > Księgowanie >Edytuj.

Natomiast dokumenty zaksięgowane na stałe poprzez przycisk: “Księguj” można poprawić jedynie przy użyciu Klucza serwisowego.

Innym rozwiązaniem w przypadku zaksięgowanych dokumentów jest wykonanie operacji storna, czyli zapisu z przeciwnym znakiem: Księgi > Dziennik Zapisów > Opcje >Storno, a następnie ponownie zaksięgować poprawny dokument.

Drobne zmiany dotyczące dnia wpisu do Księgi, opisu zdarzenia gospodarczego, typu VAT można nanieść poprzez: Księgi > Dziennik zapisów > Opcje > Drobne korekty.

Kolejną różnicą między dokumentem zapisanym próbnie a zaksięgowanym na stałe, jest możliwość rozliczenia danego dokumentu. Jeżeli dany dokument jest zapisany przez przycisk zapisu próbnego, wtedy mamy możliwość dokonania jednego rozliczenia.

Natomiast, aby móc wprowadzić nieograniczoną ilość rozliczeń, należy zaksięgować próbne zapisy na stałe (Dziennik zapisów > Opcje > Zaksięguj próbne zapisy). Jeżeli rat jest więcej niż 3, kolejne dodajemy za pomocą przycisku ‘+’.

Szczegóły procesu rozliczania dokumentów, znajdą Państwo w artykule: Co zrobić, aby rozliczyć dany dokument >

Kolejną różnicą między zapisem próbnym a zaksięgowaniem dokumentów na stałe, jest możliwość wykonania zerowania.

Na początku nowego roku księgowego należy pamiętać, że w przypadku wykonania opcji zerowania w programie, najpierw należy wejść do zakładki: Księgi > Dziennik zapisów > Opcje > Wycofaj/zaksięguj próbne zapisy. Dopiero potem klikamy: System > Zerowanie. Jest to bardzo istotne ponieważ w przypadku, gdy w Dzienniku zapisów będą znajdowały się jakiekolwiek dokumenty jako zapis próbny, program nie wykona na nich operacji zerowania.

Więcej informacji na temat zerowania, znajdą Państwo bezpośrednio w swoim programie w zakładce: Pomoc > Podręcznik > Spis treści (Indeks) > System – Zerowanie, a także w artykule: Zmiana roku w programie >

Powrót