Program SKP® w latach 2006-2010
Od lat dbamy o to, aby nasze programy były aktualne i zgodne z obowiązującym prawem. Duża ilość zmian przepisów sprawia, że SKP® aktualizowane jest nawet kilka razy w roku. Jednak dzięki Automatycznej Opiece na bieżąco otrzymujesz wszystkie aktualizacje programu SKP®. Poniżej prezentujemy listę wszystkich zmian:
WERSJA 10.3
- Nowy wzór deklaracji PIT-28 wzór 15, PIT-28/A wzór 12; PIT-28/B nie uległ zmianie
- Zmiany umożliwiające prawidłowe przeprowadzenia zmiany roku 2010 na 2011 z użyciem funkcji System – Nowy Rok.
WERSJA 10.2
- Płace – Płace i ZUS – Kalkulator zasiłkowo-chorobowy : w części "Powód nieobecności" wprowadzono dodatkowe oznaczenie: "wypadek-praca" i obsłużono jego wypłatę z kodem 314 – z.chor.z ub.wyp. (zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego).
- Płace – Płace i ZUS – Kalkulator zasiłkowo-chorobowy : na liście wyboru "Kod choroby" wprowadzono dodatkowe oznaczenie: " " (puste).
- Płace – Płace i ZUS – Wydruk : wprowadzone nowe okno dostępne podczas wydruku formularza ZUS Z-3, w którym wyświetlana jest lista premii rocznych, kwartalnych i innych, które miały wpływ na wyliczenie chorobowego. Użytkownik może wpisać jakiego okresu dotyczy dana premia. Okno jest wyświetlane tylko wówczas, gdy występowały w/w premie.
- Płace – Płace i ZUS – Wydruk : wprowadzono możliwość wypełniania z programu pól opisowych w drukach ZUS Z-3 i Z-3a przez dodatkowe okno poprzedzające wydruk w/w.
- Płace – Płace i ZUS – Wydruk – Przelew ZUS lub Opcje – Wyślij do przelewów : umożliwiono wysyłanie jednocześnie kompletu przelewów (społeczne, zdrowotne, FP i FGŚP, FEP)
- Płace – Płace i ZUS – do programu Płatnik : wprowadzono pełną kontrolę formalnej poprawności danych wysyłanych do programu Płatnika.
- System – Parametry : wprowadzono nowy parametr "Kwota najniższego wynagrodzenia" potrzebną do obsłużenia osób zatrudnionych na warunkach wypłaty niższych niż najniższa krajowa (wypłata mniejsza za względu na nie przepracowanie całego okresu).
- System – Kopie rezerwowe – Archiwizacja / Odtwarzanie danych : zmiana sposobu zapisu archiwum danych. Dotychczas tworzony był folder zawierający skompresowane dane wybranych firm w odrębnych plikach. Obecnie archiwum ma postać jednego pliku. Program zachował zdolność odczytu archiwum dawnej postaci.
- e-deklaracje (wszelkie) : umożliwiono wydruk e-deklaracji w klasycznej postaci
formularza. W nagłówku formularza drukowana jest informacja o statusie e- deklaracji:
- e-deklaracja utworzona, ale nie wysłana
- e-deklaracja utworzona i wysłana, ale bez pobranego Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO)
- e-deklaracja utworzona, wysłana, ma pobrane UPO
- e-deklaracje (wszelkie) : wprowadzono możliwość wydruku wyjaśnienia do korekt.
- Księgi – VAT-UE : wprowadzono obsługę pola "Uwagi" w rejestrze VAT-UE. Dla Kont z
oznaczeniem "Ujmować w deklaracjach VAT jako" typu:
- D – wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów
- C – usługi poza terytorium kraju – art.100 ust.1 pkt.4
- N – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w oknie wprowadzania danych wyświetla się przycisk [Uwagi UE]. Po jego wciśnięciu można wpisać tekst. Będzie on wyświetlany w oddzielnej rubryce przy wydruku rejestru VAT UE.
- Księgi – Księgowanie – Opcje: wprowadzono funkcje zaznaczania pozycji, analogicznie jak w innych punktach programu.
- Księgi – Księga podatkowa : umożliwiono wydruk pustej strony PKPiR.
- Księgi – Rejestry VAT : umożliwiono wydruk pustych rejestrów VAT.
- Biuro – Noty, dowody : wprowadzono automatyczną zmianę numeracji po wydruku; analogicznie jako po wciśnięciu [Nowy].
- Centrum Serwisowym : wprowadzono nowe funkcjonalności.
WERSJA 10.1
- W deklaracjach podatkowych wprowadzono z lewej strony u dołu ekranu okienko pokazujące dokładne opisy poszczególnych komórek deklaracji.
- W deklaracjach podatkowych wprowadzono nową opcję: Sprawdź deklarację. Z prawej strony u dołu ekranu wprowadzono okienko pokazujące raport o prawidłowości deklaracji z możliwością wydruku. Sprawdzenie odbywa się także automatycznie przed wydrukiem deklaracji oraz przed utworzeniem jej jako e- deklaracja.
- Przy sporządzaniu korekt e-deklaracji wprowadzono obsługę formularza wyjaśnień do korekty ORD-ZU. Jest to miejsce służące do wpisania wyjaśnienia powodu składania korekty. Okienko to pojawia się przy tworzeniu e-deklaracji, tzn. po wciśnięciu: Utwórz bieżący e-formularz.
- Począwszy od wersji 10.1 eksport danych do Płatnika odbywa się z użyciem plików XML. Zastępuje to dotychczas używane pliki formatu KDU.
- Przy eksporcie do Płatnika wprowadzono informację o składkach na Fundusz Emerytur Pomostowych.
- W module Płace i ZUS rozszerzono system komunikatów informujących o niezgodności podległości oraz obliczeń płacowo-zusowych według aktualnych parametrów w porównaniu z wcześniejszym zapisem.
WERSJA 10.0
- Wersja początkowa do obsługi roku 2010.
- Należy zwrócić uwagę na aktualność parametrów księgowych ...
- Nowa deklaracja VAT-9M wzór 1, która zastępuje ona dotychczasową deklarację VAT-9.
- Nowe wzory deklaracji : VAT-7 wzór 11, VAT-7K wzór 5 i VAT-7D wzór 2.
- Nowa informacja VAT-UEC wzór 1.
- Nowe wzory informacji: VAT-UE wzór 2, VAT-UEK wzór 2, VAT-UEA wzór 2, VAT-UEB wzór 2.
- Księgi – Księgowanie – we wprowadzaniu danych księgowych umożliwiono wpisywanie wartości większych niż 999 999,99.
- Płace – Płace i ZUS – w edycji danych płacowych wprowadzono "Kalkulator zasiłkowo-chorobowy", który wylicza wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy oraz zasiłki: chorobowy, rehabilitacyjny, opiekuńczy. Realizowane są wydruki formularzy ZUS: Z-3, Z-3a, Z-7, Z-17. Dokładny opis w Pomocy (F1) w rozdziale Płace.
- Płace – wprowadzono obsługę Funduszu Emerytur Pomostowych. Użytkowanie jest analogiczne
jak np. funduszu pracy.
Uwaga! W tej wersji programu przy eksporcie do Płatnika nie są przekazywane dane dotyczące FEP. Należy je dopisać bezpośrednio w Płatniku. Program wyświetla zestaw trzech parametrów do wpisania. W kolejnej wersji programu przekazywanie składek FEP do Płatnika będzie wprowadzone. - Płace – nowe wzory deklaracji ZUS: DRA, RSA, RCX, RZA, RMUA.
- W związku z ustaniem współpracy pomiędzy Biurem Informatyki Stosowanej FORMAT a Krajowym Rejestrem Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A. informujemy, że program począwszy od wersji 10.0 nie będzie posiadał funkcji współpracy z Krajowym Rejestrem Długów oraz Biurem Informacji Gospodarczej. Poprzednie wersje będą spełniać dotychczasowe funkcje w tym zakresie, jednak nie możemy wypowiedzieć się jak długo ta funkcjonalność będzie zachowana po stronie KRD.
WERSJA 9.2
-
Wprowadzono obsługę e-deklaracji, to znaczy umożliwiono składanie deklaracji podatkowych drogą
elektroniczną wprost z programu na serwery Ministerstwa Finansów. Jest to operacja tożsama z
wysłaniem
deklaracji w formie papierowej do Urzędu Skarbowego.
Aby móc wysyłać deklaracje w formie elektronicznej Podatnik musi spełnić określone warunki:- posiadać urządzenie do składania podpisu elektronicznego
- posiadać ważny certyfikat kwalifikowany
- zawiadomić Urząd Skarbowy
- mieć zainstalowany system Windows: 2000 / XP / Vista / 7
- mieć skonfigurowany dostęp do Internetu.
- VAT-7, VAT-7K, VAT-7D
- VAT-8, VAT-9, VAT-10, VAT-11, VAT-12
- VAT-UE, VAT-UEK
- PIT-11, PIT-40, PIT-4R, PIT-8AR
- PIT-28, PIT-28A, PIT-28B
- Księgi - Deklaracje VAT - Opcje
- Księgi - VAT-UE/A/B/K - Opcje
- Księgi - PIT-28 - Opcje (jeżeli wybrano ryczałt)
- Płace - PIT-11, 40
- Płace - PIT-4R - Opcje
- Płace - PIT-8AR – Opcje
- W wersji sieciowej wyeliminowano pojawiający się niekiedy problemy w komunikacji między serwerem, a stacjami roboczymi, co objawiało się komunikatami o zablokowaniu dostępu.
- Jeżeli na bazie programu w wersji 9.0 lub 9.1 wykonano operację Nowy Rok, to mogły występować problemy z uruchomieniem powstałej w ten sposób kopii programu. Przyczynę usunięto. Przed operacją zmiany roku zalecane jest zainstalowanie niniejszej wersji 9.2.
WERSJA 9.1
-
Płace - Płace i ZUS - Wydruk - Lista płac – Zaksięguj : wprowadzono dwa sposoby księgowania kosztów
związanych z wynagrodzeniami i składkami ZUS odprowadzanymi za pracowników:
- metoda Memoriałowa : koszt księgowany jest w tym miesiącu, którego ten koszt dotyczy
- metoda Kasowa : koszt księgowany jest dopiero w tym miesiącu, w którym faktycznie poniesiono wydatek; ta metoda, choć nienazwana, była dotychczas stosowana w programie
- Księgi - Podatek - Aktualizacja – Źródła odliczeń : wprowadzono dwa sposoby księgowania kosztów związane ze składkami ZUS właścicieli i osób współpracujących – analogicznie jw.
- Wprowadzono ulepszenia mające na celu przyspieszenie działania programu, zwłaszcza w fazie księgowania danych.
WERSJA 9.0
-
Wersja początkowa do obsługi roku 2009. Przypominamy, że chcąc rozpocząć pracę w kolejnym roku
należy
skorzystać z funkcji: System - Nowy rok. Funkcja ta wykona na dysku kopię dotychczasowego programu
wraz
z danymi oraz utworzy nowe skróty i ikony do uruchamiania tej kopii. Następnie kopię tę należy
wyzerować
ze zbędnych już danych (System - Zerowanie). W ten sposób uzyskujemy dwa niezależne programy.
Dotychczasowy z danymi zeszłego roku - w którym nadal można prowadzić prace oraz nową kopię - w
której
już z pierwszym dniem stycznia można rozpocząć księgowania.
Teraz, po otrzymaniu nowej wersji na rok 2009, należy wykonać Aktualizację programu wskazując na kopię przeznaczoną do pracy w roku bieżącym (!)
Dokładne informacje o zmianie roku w podpowiedzi (F1) : System - Nowy rok oraz Dodatki - Zmiana roku. -
Należy zwrócić uwagę na aktualność parametrów księgowych. Już przy aktualizacji instalator może
sygnalizować, że zauważył nieaktualność parametrów i umożliwia ich zmianę.
Zawsze jednak możemy to sprawdzić w punkcie: System - Parametry. Jeżeli w górnej części widnieje napis: "Parametry aktualne na rok 2009" oznacza, że wszystko jest w porządku. Jeśli jednak jest tam duży zielony klawisz z napisem: "Zaktualizuj parametry na rok 2009" należy go wcisnąć, zapoznać się z rozbieżnościami i wykonać aktualizowanie parametrów.
Jeżeli przed otrzymaniem wersji na rok 2009 liczono płace według starych wskaźników (np. stawki podatkowe), należy teraz po ich zaktualizowaniu wykonać w: Płace - Płace i ZUS opcję: Przelicz płace oraz sprawdzić wyliczenia w: Księgi - Podatek.
UWAGA. Dla osób, które wybrały podatek liniowy jego wysokość oraz wysokość ulgi podatkowej są odmienne niż dla osób nie korzystających z podatku liniowego. - Nowa deklaracja VAT-7D. Wskazania, czy użytkownik będzie stosował deklarację VAT-7/7K, czy deklarację VAT-7D można wykonać w: Księgi - Deklaracje VAT - Opcje - Wybór wzoru deklaracji VAT-7/7K lub VAT-7D.
-
Nowe wzory deklaracji : VAT-7 (wzór 10) i VAT-7K (wzór 10).
UWAGA. Do końca roku 2009 dopuszczono możliwość stosowania poprzedniego wzoru deklaracji (wzór 9). W związku z tym w programie w: Księgi - Deklaracje VAT - Opcje - Wybór wzoru deklaracji VAT-7/7K lub VAT-7D jest możliwość wybrania wzoru deklaracji. - Nowe wzory deklaracji : VAT-8 (wzór 2) , VAT-9 (wzór 2) i VAT-10 (wzór 2).
- Dotychczas w programie była możliwość rozliczania dokumentów najwyżej trzema płatnościami. Obecnie możliwe jest wprowadzanie dowolnej ilości zapłat do danego dokumentu.
- Wprowadzono obsługę drukarek fiskalnych producentów: Elzab, Posnet, Emar, Novitus. Wybór drukarki w: Księgi - Fakturowanie - Opcje - Ustawienia drukarki fiskalnej. Znajdujące się tam opcje, zależne od typu drukarki, należy ustawić ściśle według posiadanej instrukcji drukarki fiskalnej.
- W module magazynowym (Księgi - Fakturowanie - miniMagazyn) wprowadzono nowe zestawienia magazynowe: Przyjęć oraz Wydań. Można je sporządzać według towarów lub według dostawców. Zestawienia uruchamiamy w: miniMagazyn - zakładka Stan magazynu - Opcje - Zestawienia.
- Nowe wzory deklaracji : PIT-4R (wzór 3) i PIT-11 (wzór 17)
WERSJA 8.1
- Wprowadzono możliwość kwartalnego wyliczania zaliczki na podatek dochodowy. W przypadku prowadzących KPiR należy przejść do punktu Księgi - Podatek, a w przypadku ryczałtowców do punktu Księgi - Ewidencja przychodów. Tam w Opcjach znajdziemy: Sposób liczenia podatku w tej Firmie. Po wejściu do tej opcji znajdziemy możliwość wyboru: Podatek licz w ujęciu miesięcznym / kwartalnym.
- Aktualizacja druku deklaracji ZUS DRA (wzór na rok 2008).
- Nowy moduł programu: "Delegacje krajowe i zagraniczne". Są to dwie zakładki w części: Kartoteki. Jest to obszerny moduł opisany szczegółowo w: Pomoc (F1) - Podręcznik, rozdział 5. Kartoteki.
- Środki trwałe : rozbudowano funkcjonalność modułu o dwie nowe cechy. Pierwsza to możliwość zmiany wartości środka trwałego (ulepszenie, zmniejszenie) w trakcie amortyzacji. Druga polega na możliwości wstrzymania (zawieszenia) amortyzacji na określony czas.
- Płace - Dane osobowe : wprowadzono kolejną wartość opisującą pracownika, pole: Grupa. Możemy stosować ją np. do oznaczania filii albo działu jego zatrudnienia, charakteru pracy i każdej innej, dowolnej zależności. Można filtrować listę pracowników wg. tego pola. Wartości wpisywane do pola Grupa tworzą słownik analogicznie jak np. opisy zdarzeń gospodarczych albo trasy przejazdów występujące w innych modułach programu.
- Płace - Karty pracy : nowe znaczniki dotyczące nieobecności w pracy: op - opieka, uz - urlop zaległy, uo - urlop okolicznościowy
- Księgi - Podatek : do formularza rozliczenia podatku wprowadzono pole: urząd skarbowy oraz umożliwiono edycję pól: nazwa, adres, NIP.
- System - Opcje : nowa opcja: Ustawienia wydruków. Aktywna tylko w wersji wielostanowiskowej. Określa, czy ustawienia wydruków (marginesy, itp.) mają być wspólne dla wszystkich Firm, czy można je ustawić i zapamiętać dla każdej Firmy oddzielnie. Pierwszy wariant wygodny jest, gdy komputery mają wspólną drukarkę. Drugi wariant przydatny, gdy każdy komputer korzysta z własnej drukarki.
WERSJA 8.0
-
Wersja początkowa do obsługi roku 2008. Teraz, po otrzymaniu nowej wersji na rok 2008, należy
wykonać
Aktualizację programu wskazując na kopię przeznaczoną do pracy w roku bieżącym (!)
Dokładne informacje o zmianie roku w podpowiedzi (F1) - System - Nowy rok. -
Należy zwrócić uwagę na aktualność parametrów księgowych. Już przy aktualizacji instalator może
sygnalizować, że zauważył nieaktualność parametrów i umożliwia ich zmianę.
Zawsze jednak możemy to sprawdzić w punkcie: System - Parametry. Jeżeli w górnej części widnieje napis: "Parametry aktualne na rok 2008" oznacza, że wszystko jest w porządku.
Jeśli jednak jest tam duży zielony klawisz z napisem: "Zaktualizuj parametry na rok 2008" należy go wcisnąć, zapoznać się z rozbieżnościami i wykonać aktualizowanie parametrów.
Jeżeli przed otrzymaniem wersji na rok 2008 liczono płace według starych wskaźników, należy teraz po ich zaktualizowaniu wykonać w Płace - Płace i ZUS opcję: Przelicz płace. -
W miejsce nieistniejących już deklaracji PIT-5 i PIT-5L wprowadzono moduł: Podatki. W wygodny sposób
umożliwia się tam wyliczenie miesięcznego podatku dochodowego. Nowy element ma podobną
funkcjonalność,
co niegdyś deklaracje, tzn. rejestruje narastająco przychody, koszty, odliczenia, itp.
Nadal można wybrać sposób liczenia podatku (progresywny / stały) w opcji: Sposób liczenia podatku tej Firmy. Stosownie do wyboru pojawiają się odmienne formularze podatkowe. - Wprowadzono w szerszym zakresie, stosownie do rozporządzeń, deklaracje elektroniczne. Obecnie są to: PIT-4R, VAT-7, -7K, -8, -9, -10, -11, -12.
- Płace : wprowadzono elastyczną, regulowaną formułę dotyczącej wysokości i podziału składki na ubezpieczenie rentowe. Obecnie w System - Parametry można niezależnie ustalić wysokość składki opłacanej przez pracodawcę (płatnika) i przez pracownika. Jeżeli przed otrzymaniem wersji na rok 2008 liczono płace według starych zasad, należy teraz po zaktualizowaniu parametrów (patrz pkt. 2) wykonać w Płace - Płace i ZUS opcję: Przelicz płace.
WERSJA 7.4 (opublikowana w styczniu 2008 r.)
- Nowy wzór deklaracji PIT-28 : wzór 13
- Nowy wzór deklaracji PIT-40 : wzór 15
WERSJA 7.4 (opublikowana w styczniu 2008 r.)
- WERSJA 7.3
- Nowy moduł programu: "miniMagazyn". Jest to rozszerzenie płatne.
Cechy modułu:- przyjęcia magazynowe z możliwością szczegółowego opisu towaru/usługi uwzględniającego np.: grupę towarową, zastosowanie, kolor, itp.
- duże pole na opis (250 znaków)
- sześć cen sprzedaży każdego towaru/usługi (trzy złotowe, trzy walutowe)
- wydruk dokumentów magazynowych (PZ – przyjęcie zewnętrzne, PW – przyjęcie wewnętrzne)
- wyszukiwanie towarów/usług przez nazwę, indeks towarowy, grupy, cechy, itp.
- pobieranie z magazynu metodą FIFO ("pierwsze weszło / pierwsze wyszło") lub pełna dowolność wyboru dostawy, z której sprzedajemy towar/usługę
- wydruk faktur wraz z prowadzeniem archiwum
- wydruk dokumentów magazynowych (WZ – wydanie zewnętrzne, WW – wydanie wewnętrzne)
- historia przyjęć i wydań
- stany magazynowe
- spis z natury
- remanenty
- przenoszenie asortymentu z "Cennika" do magazynu
- nie posiada opcji pracy wielostanowiskowej
- nie posiada opcji tworzenia i obsługi wielu magazynów (dostępny jest tylko jeden magazyn)
- nie jest przeznaczony do obsługi magazynów o bardzo szerokim asortymencie – powyżej 5 tys. pozycji zauważalny jest spadek wydajności pracy programu
UWAGA 2. Po zakupie modułu "miniMagazyn" dotychczasowy moduł "Fakturowanie" pozostaje bez zmian.
Użytkownik będzie mógł nadal korzystać z "Cennika" lub "z ręki" dopisywać pozycje do faktury.
Można będzie dowolnie przełączać się i korzystać z "Cennika" lub "miniMagazynu", jeśli będzie to uzasadnione.
UWAGA 3. Począwszy od wersji 7.3 w programie dostępna jest wersja prezentacyjna modułu "miniMagazyn" umożliwiająca wykonanie 15 przyjęć oraz 15 wydań magazynowych.
-
Wprowadzono nową jakość w programie. Powstało: "Centrum Serwiowe – online", działające z
wykorzystaniem
internetu. Ma ułatwić kontakty użytkownika z producentem, zwłaszcza w typowych przypadkach jak:
zamawianie aktualizacji i rozszerzeń, zmiany danych licencyjnych, otrzymywania informacji o
nowościach,
itp. Obecnie jest to wersja początkowa, która będzie rozwijana.
Chcemy, aby użytkownicy programu znajdowali tu rozwiązania wszystkich problemów, z jakimi spotykają się podczas pracy.
Bardzo prosimy o zgłaszanie swoich propozycji, co do rozwoju "Centrum".
WERSJA 7.2
- W związku ze zmianą w systemie ubezpieczeń społecznych w zakresie finansowania składki rentowej przez pracownika i pracodawcę obowiązującą od 1 lipca 2007, program automatycznie wprowadza redukcję 3% stawki rentowej po stronie pracownika (połowa stawki rentowej minus 3%).
- Wyliczenia składników ZUS do czerwca 2007 włącznie będą wykonywane według zasad przed zmianą ustawy. Od lipca 2007 program prowadzi obliczenia automatycznie uwzględniając w/w zmianę.
-
Stawka składki rentowej wpisana w System - Parametry powinna mieć w CAŁYM roku 2007 stałą wartość
13%.
NIE NALEŻY DOKONYWAĆ ZMIANY TEJ WARTOŚCI !
Program AUTOMATYCZNIE dobiera zasady obliczeń w zależności od miesiąca.
WERSJA 7.1
- Nowy rodzaj deklaracji: PIT-4R (wzór 1).
- Nowy rodzaj deklaracji: PIT-8AR (wzór 1).
- Nowy wzór deklaracji PIT-11 (wzór 15).
- Fakturowanie - Opcje - Faktury masowe - nowa opcja: "Uwzględniaj ustawienia kontrahenta", umożliwia wybór, czy uwzględniać indywidualne wartości rabatu, terminu i formy płatności dla każdego kontrahenta ujętego w fakturowaniu masowym, czy też zignorować ustawienia indywidualne i ustalić jednakowe parametry dla wszystkich.
- Fakturowanie - Archiwum faktur : kasowanie faktur z archiwum przebiega teraz tak jak w całości programu tzn. zaznaczamy i odznaczamy do usunięcia, a w Opcjach jest kasowanie skreślonych pozycji. Dotychczas można było usunąć pojedynczą wskazana fakturę.
- Fakturowanie : nowy przycisk: "Wyłącz korektę". Pojawia się przy fakturze korygującej. Ułatwia szybkie przejście do trybu zwykłej faktury, bez konieczności wchodzenia w Opcje.
- Dziennik zapisów - Opcje - Wezwanie do zapłaty : wydruk wezwania do zapłaty.
- Księga Podatkowa - Opcje - Strona tytułowa KPiR : nowa opcja umożliwiająca wydruk strony tytułowej księgi podatkowej.
- Księga Podatkowa - Opcje - Stary wzór KPiR : umożliwia zmianę wzoru księgi. "Stary" zawiera kolumnę nr 12 - Koszty reprezentacji i reklamy objętej limitem, nowy wzór nie zawiera tej kolumny.
- Kartoteki - Przejazdy - Opcje - Pojazdy : pole Typ zwiększono do 3 znaków.
- Kartoteki - Środki trwałe : pole Typ zwiększono do 3 znaków.
- Kartoteki - Środki trwałe - Opcje : nowe wydruki: Przyjęcie środka trwałego - OT oraz Likwidacja środka trwałego - LT.
- Kartoteki - Kontrahenci - Szukaj - dodano możliwość szukania po polu Typ.
- Płace : nowa kolejność zakładek związana z nowymi i zmienionymi deklaracjami.
- Płace : reorganizacja wydruków i opcji w zakładkach Dane Osobowe oraz Płace i ZUS. Dostępne wydruki i opcje uporządkowano tak aby odpowiadały części kadrowej i płacowej.
- Płace - Dane osobowe - Lista osobowa z opisem : wydruk listy pracowników z możliwością wyboru drukowanych danych (imię i nazwisko, nip, pesel, adres, data, miejsce na podpis, itp.) oraz dowolny komentarz (opis). Przydane np. przy wydawaniu środków bhp, sporządzaniu listy obecności na zebraniu, itp.
- System - Słowniki : nowy słownik: "Komentarze na liście pracowników"; stosowany przy wydruku "Listy osobowej z opisem" (Płace - Dane osobowe).
- Biuro - Pisma - Edytor - Szablony (dostępne podczas edycji pod prawym klawiszem myszy) - Pracownicy : nowe znaczniki pomocne przy tworzeniu pism dla pracowników: Pani/Pan, Bank, Numer rachunku bankowego.
WERSJA 7.0
- Począwszy od roku 2005 nie są już potrzebne dyskietki systemowe programu. Całość instalacji wykonuje się z płyty CD lub spakowanym zestawem plików otrzymanym przez e-mail.
- Jeżeli program instalowany jest od nowa wówczas parametry księgowe (System - Parametry) inicjowane
są
zgodnie z aktualnie obowiązującymi wartościami. Użytkownicy, którzy wykonali kopię poprzedniej
wersji,
przeznaczyli ją do pracy w nowym roku i na niej wykonali aktualizację do wersji 7.0 powinni
sprawdzić
aktualność parametrów księgowych. W stosunku do roku 2006 uległy zmianie:
- Rok księgowy: 2007
- Roczna ulga podatkowa: 572,54 zł
- Podstawa obliczenia podatku:
- pierwszy próg: 43 405,00 zł
- drugi próg: 85 528,00 zł
- Koszt uzyskania przychodu (um.o pracę) - Podstawowy: 108,50 zł
- Koszt uzyskania przychodu (um.o pracę) - Zwiększony: 135,63 zł
- Ubezpieczenie zdrowotne całkowite: 9,0 %
- Kwota przy której zawiesza się pobór ubezpieczeń: 78 480 zł
- PIT-5, PIT-5L, PIT-4 : mimo zniesienia obowiązku comiesięcznego składania tych deklaracji, należy tylko odprowadzać kwotę podatku. W programie pozostawiono jednak te deklaracje w postaci z roku 2006 jako wygodne i dobrze znane narzędzie do ustalania podatku. Po określeniu nowych praktyk obliczania zaliczki nowe rozwiązania zostaną wprowadzone do programu.
- PIT-5, 5L - Aktualizacja - Źródło odliczeń : dotychczas można było wskazać tylko jedną Firmę, z której wybierano osoby, za które uwzględniano odliczenia z tytułu składek ZUS, obecnie są tu trzy Firmy.
-
Księgi - Księgowanie : wprowadzono możliwość wprowadzania dokumentów z różnych miesięcy księgowych.
Parametr: "Miesiąc księgowy", który można tu zmieniać w Opcjach nie blokuje obecnie możliwości wprowadzania, zapisu próbnego i księgowania dokumentów z różnych miesięcy i ma głównie znaczenie porządkowe. - Księgi - Księgowanie - Zapis próbny / Księgowanie : użytkownik może wybrać (zaznaczyć), które dokumenty chce zapisać próbnie lub zaksięgować (bieżący, zaznaczone, wszystkie).
- Dziennik zapisów - Opcje - Wycofaj próbne zapisy / Zaksięguj próbne zapisy : wycofywane lub księgowane są wszystkie próbne zapisy bez względu na miesiąc księgowy jakim są oznaczone.
-
Dziennik zapisów - Opcje (lub prawy przycisk myszy) - Nota korygująca : umożliwia edycję i wydruk
typowej noty, którą może wystawić nabywca dla sprzedawcy w przypadku gdy otrzymana faktura zawiera
wadę
i przepisy upoważniają go do takiej czynności. Program umożliwia wydruk takiej noty w przypadku
stwierdzenia, że jest to dokument kosztowy. Zachodzi to w przypadku, gdy Typ VAT dokumentu jest
różny od
0, a w przypadku nie-vatowców, gdy jest przypisany do kolumny Księgi innej niż 7 lub 8. W przypadku
firm
"ryczałtowych" i nie-vatowców, gdy dla dokumentu nie jest określona stawka ryczałtu, czyli nie jest
to
sprzedaż.
Numeracja not prowadzona jest automatycznie z możliwością zmiany przez użytkownika. -
Fakturowanie - Opcje - Faktury masowe. Umożliwia automatyczny wydruk faktur dla wybranych grup
kontrahentów. Aby to uzyskać należy kliknąć: Opcje - Faktury masowe, a następnie wskazać żądaną
grupę
kontrahentów.
Wcześniej należy takie grupy utworzyć. W tym celu w module: Kartoteki - Kontrahenci należy wybranym kontrahentom wpisać w polu TYP dowolny znak lub znaki (dwa lub trzy) jako wyróżnik. Następnie chcąc fakturować masowo trzeba wskazać, aby uwzględniani byli kontrahenci zawierający w polu TYP wskazany znak lub znaki.
W ten sposób można tworzyć wiele grup. Np. trzem kontrahentom przypiszmy następujące typy:
- X - Abacki
- Y - Babacki
- XY - Cabacki
Jeżeli dany kontrahent ma indywidualnie podaną wartość: Cennik, Rabat, Termin, Forma płatności wówczas w trakcie masowego fakturowania wartości te są uwzględniane.
- Fakturowanie - Opcje - Wyzeruj ilości w asortymencie : działanie tej opcji powoduje nadanie wszystkim pozycjom na liście asortymentowej Ilości równej zero.
- Płace - Dane osobowe : nowe pola przeznaczone na wpisanie nazwy banku pracownika i jego numeru konta bankowego.
- Płace - Płace i ZUS - Wydruk - Przelew pracowniczy : możliwość wydrukowania bezpośrednio w module Płace przelewu z kwotą taką jaka jest na liście płac za dany miesiąc.
- Płace - Płace i ZUS - Opcje : nowa funkcja: Wyślij wynagrodzenie do przelewów; przelewy dla pracowników można wydrukować bezpośrednio w module Płace lub przesłać je do modułu Biuro - Przelewy i tam wydrukować je w dogodnym momencie.
- Płace - Wydruk - Lista płac (uproszczona, rozbudowana, szczegółowa) : nowa opcja: Stosuj dopisek "Przelano na konto dnia:" pozwala umieścić taką informację na liście płac. Opcje tę można stosować zamiennie z drukowaniem miejsca na podpis pracownika.
-
Płace - Płace i ZUS - Wydruk - Lista płac : możliwość zaznaczenia, że na liście mają być
uwzględnieni
wyłącznie pracownicy mający w danym miesiącu wypłatę większą od zera. Dzięki tej nowej możliwości
nie
jest konieczne zakładanie Filtrów celem sporządzenia listy.
Uwaga. Do deklaracji PIT-4 i deklaracji ZUS pracownicy nadal uwzględniani są wyłącznie według zaznaczeń w tabeli: "Uwzględniać w", którą każdy pracownik ma w danych osobowych. - Płace : nowy typ pracowników oznaczany w programie jako: UK ("umowa o kosztach pracowniczych"). Niektóre osoby mimo, że nie są zatrudnione na umowę o pracę mają jednak stałe koszty pracy, tak jak pracownicy etatowi, a nie procentowe jak np. zatrudnieni na umowę zlecenia. Takimi osobami są np. zatrudnieni na kontrakt menedżerski, pozostałe przypadki są określone przepisami. W programie należy im w danych osobowych wpisać typ: UK.
-
E-deklaracje (deklaracje elektroniczne) : wykonano pierwszy krok w kierunku współpracy z testowanym
obecnie przez urzędy skarbowe systemem elektronicznego składania deklaracji podatkowych. Na razie
testowane są deklaracje: PIT-4, VAT-8, VAT-9. W odpowiednich modułach programu pod przyciskiem Opcje
znajdują się funkcje: Utwórz e-deklarację oraz: Zgłoszenie do składania e-deklaracji.
Uwaga: Obecnie niewielka grupa podatników bierze udział w testowaniu systemu e-deklaracji. O zasadach udziału można zasięgnąć informacji w urzędzie skarbowym. - Środki trwałe : na ekranie i na wydruku listy środków dodano kolumnę: Pozostało do umorzenia. Kwoty wykazywane są tam z punktu widzenia wybranego miesiąca.
- Słowniki - Urzędy skarbowe : zaktualizowano.
WERSJA 6.2
- Nowy wzór deklaracji PIT-28 : wzór 12 (przy drobnych zmianach w formularzu numeru wersji formularza pozostał bez zmian).
- Nowy wzór deklaracji PIT-40 : wzór 14.
- Środki trwałe - Wydruk - Lista : na wydruku dodano podsumowanie odpisów.
- Rejestry VAT - Rejestr : dwie nowe funkcje: Zapisz warunki wyboru oraz Wczytaj warunki wyboru. Dzięki nim można zapamiętać różne warunki wyboru rejestrów i zapisać je pod dowolnymi nazwami. Kwartalny rejestr dostaw lub Rejestr nabycia środków trwałych . W kolejnym okresie wystarczy będzie wskazać, który rejestr chcemy uzyskać. Działanie analogicznie jak przy funkcji Filtr.
- Płace - Wydruk - Lista płac (wszystkie rodzaje) : nowe opcje: Stosuj podpis pracownika (drukuje lub nie miejsce na podpis), oraz: Stosuj datę pracownika (drukuje miejsce na datę przy podpisie). Data może być wstawiana automatycznie wg wskazania użytkownika.
- Kontrola formalnej poprawności numerów PESEL i NIP. Odbywa się to w kilku miejscach programu: Płace - Dane osobowe, Dane płatnika, edycja danych Kontrahentów, edycja danych Firm.
- Fakturowanie - Wydruk – Drukuj logo : celem lepszej jakości wydruku wprowadzono nowe opcje dotyczące drukowania logo. Po wybraniu pliku zawierającego obraz logo program wyświetli jego domyślny rozmiar na wydruku oraz powiązaną z tym rozdzielczość. Jeżeli użytkownik chce uzyskać na wydruku inny rozmiar powinien zaznaczyć opcję: Ustal rozmiar logo i wpisać żądaną wartość w jedno z pól (szerokość, wysokość rozdzielczość). Pozostałe pola, jako powiązane ze sobą, przeliczają się automatycznie.
- System - Słowniki (tylko w wersji dla biur rachunkowych) : nowa funkcja: Eksport umożliwia przeniesienia wybranych słowników z bieżącej firmy do innej wskazanej. Przy przenoszeniu dopisywane są pozycje, których nie ma w danym słowniku w docelowej firmie.
- Pomoc (F1) - Inne programy : nowy element programu informujący o pełnej ofercie Biura Informatyki Stosowanej FORMAT. Obecnie nowością jest program STEMPEL wspomagający obsługę przesyłek pocztowych. Występuje w wersji "Stempel mini" oraz "Stempel plus". Więcej informacji w serwisie: www.format.wroc.pl
WERSJA 6.1
- Drukowanie deklaracji na drukarkach mających możliwość druku dwustronnego (duplex). Chcąc wykorzystać tę właściwość drukarki należy odznaczyć w oknie wydruku deklaracji: "Stosuj" przy: "Druk dwustronny". To pole wyboru dotyczy bowiem drukarek, które nie mają funkcji duplex. Oczywiście należy pamiętać o włączeniu tryb drukowania dwustronnego w samej drukarce.
- W Dzienniku zapisów można wywołać kartotekę kontrahenta, analogicznie jak w punkcie Fakturowanie albo Kartoteki – Obroty kontrahentów. Dostęp pod przyciskiem: Opcje lub pod prawym klawiszem myszki.
- Obsługa nowego kodu ZUS 05-61- : dotyczy osoby niepełnosprawnej podejmującej działalność gospodarczą i opłacającej ubezpieczenie od 30% podstawy ubezpieczeń. Kod ten jest obsługiwany analogicznie jak kod 05-60-.
- Obsługa nowego kodu ZUS 09-20- stażysta : składka emerytalna i rentowa płacona jest w całości przez Płatnika.
- Nowe stopy odsetek skarbowych: z dnia 01-02-2006 (11,5% rocznie) i z dnia 01-03-2006 (11% rocznie).
- KRD/GW (Krajowy Rejestr Długów / Giełda Wierzytelności) : ze względu na nowe certyfikaty internetowe wprowadzone przez dostawcę tych usług, przy pierwszej próbie skorzystania z nich będzie wymagane potwierdzenia zgody na zarejestrowanie nowych certyfikatów.
- Deklaracja PIT11/8B : po wprowadzonych zmianach pobieranie danych do deklaracji PIT-11 i PIT-8B
przebiega obecnie następująco:
- – PIT-11 : uwzględniane są wszystkie wynagrodzenia ze wszystkich miesięcy, w których pracownik miał wypłaty z tytułu umowy o pracę, dodatkowo uwzględniane są też wynagrodzenia z tytułu innych umów (zlecenia, o dzieło), ale wyłącznie z tych miesięcy, w których pracownik jednocześnie miał umowę o pracę z tym samym pracodawcą
- – PIT-8B : uwzględniane są wszystkie wynagrodzenia z tytułu umów zleceń i o dzieło, ale z wyłączeniem z tych miesięcy, w których pracownik jednocześnie miał umowę o pracę z tym samym pracodawcą (będą one ujęte w PIT-11)
UWAGA: Jeżeli w danym miesiącu utworzono klika list płac to wynagrodzenia z nich są łączone w odpowiedniej deklaracji PIT-11/8B.
WERSJA 6.0
- Począwszy od roku 2005 nie są już potrzebne dyskietki systemowe programu. Całość instalacji wykonuje się z płyty CD lub spakowanym zestawem plików otrzymanym przez e-mail.
- Jeżeli program instalowany jest od nowa parametry księgowe (System - Parametry) inicjowane są
zgodnie z
aktualnie obowiązującymi. Użytkownicy, którzy wykonali kopię poprzedniej wersji, przeznaczyli ją do
pracy w nowym roku i na niej wykonali aktualizację do wersji 6.0 powinni sprawdzić aktualność
parametrów
księgowych.
W stosunku do roku 2005 uległy zmianie:- Rok księgowy: 2006
- Ubezpieczenie zdrowotne całkowite: 8,75 %
- Kwota przy której zawiesza się pobór ubezpieczeń: w momencie wydania wersji 6.0 nie była jeszcze określona
- Nowe wzory deklaracji : PIT-5 (15), PIT-5L (3), PIT-4 (17), PIT-8A (13), PIT-11/8B (14).
- Kontrahenci : zwiększono rozmiar pól pełnej nazwy kontrahenta obecnie 2 x 54 znaki (dotychczas 2 x 40 znaków)
- wersja dla biur rachunkowych oraz wersja z opcją indywidualnych danych adresowych - Firmy : zwiększono rozmiar pól pełnej nazwy Firmy obecnie 2 x 54 znaki (dotychczas 2 x 40 znaków)
-
Nazwa użytkownika programu nadawana przez producenta : zwiększono rozmiar pól pełnej nazwy obecnie 2
x
54 znaki (dotychczas 2 x 40 znaków).
UWAGA ! W związku z możliwością określenia dłuższej nazwy użytkownika prosimy o zgłaszanie do producenta chęci zmian w dotychczasowej nazwie. -
Archiwizacja danych oraz Wymiana danych : dotychczas dane można było składować wyłącznie na
dyskietki;
obecnie na dowolne nośniki np. płyty CD, dyski twarde (także na innych komputerach w sieci),
pendrive,
itd.
Uwagi dotyczący płyt CD :- na CD dane nagrywane są wielosesyjnie tzn. można wielokrotnie nagrywać na tę samą płytę.
- nie należy na tej samej płycie nagrywać archiwów programu i innych elementów np. muzyki czy innych plików nagrywanych przez inne programu np. Nero, czy Windows. Najbezpieczniej jest używać danej płyty, czy zestawu płyt wyłącznie do nagrywania archiwów programu SKP.
- System - Firma : nowe pole do wpisania adresu e-mail; znajduje zastosowanie przy wydrukach w formacie PDF wysyłanych e-mailem wprost z programu.
- Wydruki : oprócz przenoszenia na papier można też wydruk sporządzić w postaci pliku w formacie PDF. Wykonujemy to w podglądzie wydruku. Tam u góry ekranu mamy dwie nowe ikony. Jedna powoduje utworzenie pliku z wydrukiem druga ustala pewne opcje tego działania. Pliki składane są w folderze o nazwie PDF, który jest podfolderem w danej Firmie.
- Wydruki : znajdujące się w podglądzie wydruków opcje PDF umożliwiają zarządzanie utworzonymi plikami PDF bezpośrednio z programu. Uzyskujemy to przez kliknięcie prawym klawiszem myszki na wybranym pliku. Możemy np. po sporządzeniu pliku PDF z fakturą wysłać ją od razu e-mailem do kontrahenta. Biura rachunkowe mogą Internetem wysyłać klientom np. wydruki Księgi do akceptacji lub deklaracji do podpisu.
- System - Wygląd : zmieniono kolorystykę programu i wygląd niektórych przycisków i rozwijanych menu. Zachęcamy do dobrania własnego stylu spośród kilku proponowanych lub utworzenie własnego.
- Dostosowano program do wynikających z Ordynacji Podatkowej zasad zaokrąglania do pełnego złotego wg reguł arytmetycznych. Dotyczy podstawy opodatkowania i zaliczki na podatek, zarówno dla podatku dochodowego jak i podatku VAT.
- Odsetki - Opcje - Zaokrąglenia wartości odsetek : użytkownik ma możliwość określenia dla każdej z grup odsetek (ustawowe, skarbowe, własne), poziom zaokrąglania wyliczonej kwoty odsetek.
- Płace - PIT-11/8B : możliwość sporządzania deklaracji dla pracowników zatrudnionych w różnych okresach danego roku na umowę o pracę i/lub umowę zlecenia.
- Płace - Dane osobowe : nowe pola przeznaczone na adres do korespondencji. Jeżeli jest on taki sam jak powyżej w formularzu nie należy wypełniać adresu korespondencyjnego.
- Płace - Dane osobowe - Wydruk : możliwość wydruku kopert
-
UWAGA - dotyczy tylko posiadaczy klucza serwisowego. Klucz serwisowy dostarczony wraz z wersją na
rok
2006 nie obsługuje programów we wcześniejszych wersjach. Także wcześniejsze wersje klucza nie
działają
na program w wersji 6.0 i kolejnych.
Chcąc posługiwać się kluczem z dyskietki zamiast z płyty CD, należy z płyty przekopiować na dyskietkę plik o nazwie: skp_win.key
Rozpocznij czat
Pon - Pt 8:00-15:00
76 854-79-58
Zadzwoń
skp@formsoft.pl
Email
kontaktowy Wypełnij formularz
kontaktowy Wypełnij formularz

tel. 76 854 79 58
skp@formsoft.pl
pn-pt 8:00 - 16:00
Dział Handlowy
tel. 76 854 79 58
handlowy@formsoft.pl
pn-pt 8:00 - 16:00
O NAS
- O Firmie
- Kontakt
- Konkursy
- Regulamin zakupów
- Regulamin Opieki Serwisowej
- Polityka prywatności
- Zgody na pliki Cookies
- Umowa licencyjna
- Opinie i referencje
DLA KLIENTA
- Oferta dla zmieniających
- Promocje
- Wersja testowa
- Poznaj konfigurator
- Poznaj funkcje SKP®
- Cennik
- Warunki dostawy
- Opieka serwisowa
- Aktualizacja
- Historia wersji
- Import danych
- Wymagania sprzętowe
- Kalkulator podatkowy
- JPK_V7M, JPK_V7Kw SKP®
- Znajdź biuro rachunkowe
- Poleć znajomemu SKP®
- Kalkulator Opieki Serwisowej
- Kurs Obsługi SKP®
- Warunki użytkowania programu SKP®
- KSeF w programie SKP®
DLA FIRM
DLA BIUR
AKADEMIA SKP
- Przed zakupem
- Pierwsze kroki
- Faktury i Magazyn
- Księgowanie i Podatki
- VAT i JPK
- Płace i ZUS
- Plan Kont
- Środki trwałe
- Przejazdy i Delegacje
- Kontrahenci
- SKP® online
- Firma i Biuro
- System
- Moje konto
- Nowy Rok
- ABC Użytkownika
- Kurs Obsługi SKP®
- Filmy szkoleniowe
- Kalkulator podatkowy 2024
- Kalkulatory
- Porady ekspertów
